Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Hvordan vil statsråden følge opp feilpraksis knytta til bøtesoning, vil hun vurdere å endre vilkåret i strpl. § 456 om «allmenne hensyn» og hvordan vil statsråden rydde opp overfor dem som har blitt frihetsberøvet uhjemlet?
Begrunnelse
Denne uken kom riksadvokaten med pålegg om øyeblikkelige tiltak vedrørende behandlingen av saker om bøtesoning. I dokumentet kommer det frem at kartlegging av politidistriktenes praksis for behandling av saker om bøtesoning har avdekket at slike saker i stor utstrekning har blitt oversendt kriminalomsorgen uten at sakene er behandlet i samsvar med kravene i straffeprosessloven. Etter strpl. § 456, annet ledd skal bøtesoning vurderes når den botlagte har evne til å betale boten eller allmenne hensyn tilsier det. Beslutningskompetansen er plassert hos påtalemyndigheten i politiet. Det er fra flere politidistrikter presisert at det ikke foretas noen realitetsvurdering av om vilkårene i § 456 annet ledd er tilstede ifølge riksadvokaten.
I følge Riksadvokaten har dette skjedd i stort omfang, det vil si at svært mange mennesker har blitt berørt av dette og frihetsberøvet uten hjemmel. I 2020 utgjorde bøtesoning 6 777 fengslingsdager.
Åpningen for fengselsstraff for personer uten betalingsevne, dersom allmenne hensyn tilsier det vil i praksis si at den som får bot og har svak økonomi, risikerer soning, mens den som får den formelt strengere straffen betinget fengsel, slipper soning om han eller hun ikke begår nye lovbrudd eller bryter eventuelle vilkår. Dette er problematisk.