Abid Raja (V): Vil statsråden utrede en endring i konverteringen av IB-poeng til skolepoeng og konkurransepoeng, for å sikre at karakterene fra IB-linjene konverteres til riktig nivå i det norske opptakssystemet?
Begrunnelse
Stortingsmeldinger og offentlige utredninger peker på at Norge trenger et mer internasjonalt orientert utdanningsløp, mer internasjonalt kompetent arbeidsstokk og mer internasjonalt rettet arbeidsliv. Likevel gis en student som presterer knallbra akademisk på IB-linjen på norsk vgs. en dårligere karakter enn medeleven på samme skole uten IB.
I Norge har spørsmålet om konvertering av IB-poeng til norske studiepoeng blitt diskutert og endret over tid. Før 2008 tilsvarte 38 IB-poeng topp score i norsk system (6 i snitt). I 2008 ble dette endret til at man måtte ha 40 poeng for å få topp score i norsk system, og i 2016-18 forverret til at det kreves 43 IB poeng for å få topp score i norsk system. Trenden har dermed vært å gjøre det vanskeligere for IB-studenter å oppnå høye opptakspoeng til norske universiteter og høyskoler sammenliknet med tidligere og sammenlignet med hvordan utdanningen verdsettes i andre land.
Både svensk og dansk omregningssystem ble endret rundt 2018 fordi man så at IB-elever ble dømt urimelig hardt, men de ser nå at dette ikke var tilstrekkelig og vurderer ytterligere tiltak for å sikre likebehandling mellom elever med IB-linje og andre linjer fra VGO.