Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:156 (2022-2023)
Innlevert: 18.10.2022
Sendt: 19.10.2022
Besvart: 26.10.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Vil statsråden utrede en endring i konverteringen av IB-poeng til skolepoeng og konkurransepoeng, for å sikre at karakterene fra IB-linjene konverteres til riktig nivå i det norske opptakssystemet?

Begrunnelse

Stortingsmeldinger og offentlige utredninger peker på at Norge trenger et mer internasjonalt orientert utdanningsløp, mer internasjonalt kompetent arbeidsstokk og mer internasjonalt rettet arbeidsliv. Likevel gis en student som presterer knallbra akademisk på IB-linjen på norsk vgs. en dårligere karakter enn medeleven på samme skole uten IB.
I Norge har spørsmålet om konvertering av IB-poeng til norske studiepoeng blitt diskutert og endret over tid. Før 2008 tilsvarte 38 IB-poeng topp score i norsk system (6 i snitt). I 2008 ble dette endret til at man måtte ha 40 poeng for å få topp score i norsk system, og i 2016-18 forverret til at det kreves 43 IB poeng for å få topp score i norsk system. Trenden har dermed vært å gjøre det vanskeligere for IB-studenter å oppnå høye opptakspoeng til norske universiteter og høyskoler sammenliknet med tidligere og sammenlignet med hvordan utdanningen verdsettes i andre land.
Både svensk og dansk omregningssystem ble endret rundt 2018 fordi man så at IB-elever ble dømt urimelig hardt, men de ser nå at dette ikke var tilstrekkelig og vurderer ytterligere tiltak for å sikre likebehandling mellom elever med IB-linje og andre linjer fra VGO.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: Søkere til norsk høyere utdanning som har fullført videregående skole i utlandet, eller i et annet lands skolesystem, har et vitnemål eller diplom fra dette skolesystemet. Karakterer på slike vitnemål er ikke identiske med de karakterene man benytter i norsk videregående skole. For at slike søkere skal kunne konkurrerer i opptaket, må det gjøres en omregning av karaktergjennomsnittet fra de ulike utenlandske karaktersystemene.
Omregning av slike karaktergjennomsnitt er delegert til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), jf. forskrift om opptak til høgare utdanning § 7-5 andre ledd. HK-dir har over 100 slike omregningstabeller publisert på nettsidene til Samordna opptak. Det er ikke enkeltkarakterer som regnes om, men poengsummen på et IB-diplom.
Elever som går på IB-linjer eller IB-skoler, enten tilbudet gis ved en offentlig eller en privat skole, får sine karakterer satt av IB etter de regler de har for dette. Disse reglene er ikke identiske med karaktersettingen i norsk skole og er ikke underlagt føringsreglene fra Utdanningsdirektoraret. Videre har ikke fylkene noe innflytelse på IB-linjene/-skolene sitt fagtilbud, gjennomføring, eksamensdatoer og lignende.
Representanten viser i sin begrunnelse til endringer gjennomført i 2008 og mellom 2016-2018. Den eneste endringen jeg kjenner til er at omregningstabellen måtte legges om i forbindelse med at IB endret hvordan de førte sine diplom. Dette skjedde i 2009. I og med at IB fra og med 2009 inkluderte poeng fra ekstraaktiviteter i deres totalsum, måtte også omregningstabellen reflektere dette. Dette førte ikke til en strengere omregning.
Jeg er kjent med at HK-dir har nær kontakt med opptaksmyndighetene i både Danmark og Sverige, og kjenner til deres praksis.