Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3043 (2021-2022)
Innlevert: 29.09.2022
Sendt: 30.09.2022
Besvart: 07.10.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Kan samferdselsministeren orientere om dialogen med EU om bruk av unntaksbestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke; hva som har skjedd hittil, hvordan dialogen har funnet sted, og hvordan han tror handlingsrommet vil bli for Norge, samt hva han legger i «konstruktiv tilbakemelding»?

Begrunnelse

I intervju med NTB 22. september viser samferdselsministeren til unntaksbestemmelser i EUs fjerde jernbanepakke angående direktetildeling av persontogruter til statlige selskaper etter 25. desember 2023. Han kaller det «upløyd juridisk mark». I Hurdalsplattformen lovet regjeringen å gå i dialog med EU med mål om å sikre Norge unntak fra deler av bestemmelsene i jernbanepakken. Ifølge intervjuet med NTB er det «denne dialogen Nygård nå sier at har ført til ‘konstruktiv tilbakemelding», men uten å utdype ytterligere. Det er derfor ønskelig med en orientering om hvor saken står.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er kjent med at spørsmålsstilleren også har meldt en interpellasjon som berører dette spørsmålet. Videre legger jeg til grunn at spørsmålsstilleren med «bruk av unntaksbestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke» tenker på adgangen til å direktetildele persontogkontrakter etter forordning (EF) nr. 1370/2007 (kollektivtransportforordningen).
Regjeringen er tydelig på at vi ikke ønsker å konkurranseutsette persontogkontrakter, og vi var tidlig ute med å avlyse konkurransene om persontogtrafikken på Østlandet. For å kunne fortsette med direktetildeling vil vi være avhengig av å kunne benytte oss av unntaksmulighetene i kollektivtransportforordningen, som oppstiller reglene for denne typen offentlige kjøp. Siden bestemmelsen i forordningens artikkel 5 nr. 6, som gir en betingelsesløs adgang til å direktetildele persontogkontrakter med inntil ti års varighet, blir opphevet fra 25. desember 2023, er jeg opptatt av at de øvrige bestemmelsene som gir adgang til direktetildeling er anvendelige for Norge etter 2023.
Slik jeg ser det, er det i forordningen stilt opp et handlingsrom for valg av direktetildeling, og det er bestemmelser som hjemler direktetildeling av persontogkontrakter i nærmere angitte situasjoner. Disse kan bl.a. brukes for kontrakter av lav verdi eller trafikk av mindre omfang, under visse særlige omstendigheter eller når det er behov før nødtiltak, slik som under pandemien. Men det er, som utenriksministeren var inne på i sitt svar av 26. oktober 2021 på spørsmål fra representanten Moxnes, særlig unntaket i ny artikkel 5 nr. 4a som det kan være aktuelt å benytte seg av. Dette unntaket åpner for direktetildeling hvis det er berettiget ut fra «relevante strukturelle og geografiske særtrekk» i det norske markedet og jernbanenettet, og at en direktetildelt kontrakt vil føre til bedre kvalitet på tjenestene eller større kostnadseffektivitet sammenlignet med tidligere tildelte kontrakter.
Hvis vi i fremtiden benytter oss av dette unntaket, vil det for en som har eller har hatt interesse av å få en bestemt kontrakt og som har lidd skade eller risikerer å lide skade som følge av en uriktig beslutning om direktetildeling, være anledning til å be Statens jernbanetilsyn om å vurdere om vilkårene er oppfylt. Dette følger av forskrift om gjennomføring i norsk rett av EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 4a (forordning (EF) nr. 1370/2007 om offentlig persontransport med jernbane og på vei og om oppheving av rådsforordning (EØF) nr. 1191/69 og nr. 1107/70) § 1 a.
Den omtalte dialogen med EU om rekkevidden av unntakene i kollektivtransportforordningen er påbegynt. Ambisjonene i Hurdalsplattformen og regjeringens syn på konkurranse om persontogkontrakter ble tatt opp av Samferdselsdepartementets representanter i et møte i Kommisjonens Single European Rail Area Committee i februar i år. Representantene fra DG MOVE svarte at de hadde registrert den norske regjeringens syn på konkurranseutsettingen, og ville gjerne møte oss bilateralt for å diskutere rekkevidden av unntakene i forordningen med tanke på hvordan de kan anvendes for norske forhold. Jeg anser dette som å være konstruktivt.
De pågående prosessene for direktetildeling av nye trafikkavtaler er lagt opp slik at de nåværende unntaksmulighetene etter forordningens artikkel 5 nr. 6 kan brukes. Det har dermed foreløpig ikke vært aktuelt å vurdere konkret om vilkårene for en eventuell bruk av unntak etter artikkel 5 nr. 4a er oppfylt, og jeg kjenner heller ikke til at det er noen EU-stater som har gjort noen konkrete vurderinger av bestemmelsen ennå. Det er Jernbanedirektoratet som rett myndighet for å tildele persontogkontrakter som skal foreta denne vurderingen, men departementet vil fasilitere den nevnte dialogen med DG MOVE og eventuelt EFTAs overvåkingsorgan når det blir aktuelt å vurdere dette nærmere.