Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2951 (2021-2022)
Innlevert: 20.09.2022
Sendt: 20.09.2022
Besvart: 03.10.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Har regjeringen en plan for tiltak som kan gjennomføres for å ta igjen tapt faglig og sosial læring hos elevene som er rammet av streiken når den er over, for eksempel å la pensjonister og lærerstudenter bistå lærerne i å gi tett oppfølging uten avkortning i henholdsvis pensjon og studiestøtte?

Begrunnelse

Den pågående streiken i skolen medfører at mange elever ikke får det opplæringstilbudet de har krav på etter opplæringsloven i begynnelsen av skoleåret. Streik er en grunnleggende rett i arbeidslivet, og lærerorganisasjonene streiker for bedre rammebetingelser for lærere slik at man kan opprettholde rekruttering til yrke og sørge for at alle elever møter kvalifiserte lærere i klasserommene.
Barneombudet har uttalt en bekymring for elevene som mister opplæring som følge av streiken i skolen. Etter to år med pandemi er det alvorlig når elever går glipp av enda mer faglig og sosial læring. Barneombudet understreker at det er spesielt viktig at sårbare barn og unge fortsatt får den oppfølgingen de trenger. Statsråden har i et tidligere svar til meg avvist Barneombudets forslag om en helhetlig tiltaksplan for å følge opp elevene som uhensiktsmessig.
På enkelte skoler er det elever som har mistet om lag 10 % av undervisningstiden i dette skoleåret på grunn av streiken, og det er åpenbart at det kommer til å bli vanskelig for mange elever og lærere å hente inn igjen den tapte tiden til læring i løpet av skoleåret. Elevorganisasjonen er samtidig bekymret for at presset på elevene blir for stort dersom man forsøker å hente inn igjen den tapte læringen på for kort tid.
Noe av det viktigste man kan gjøre når streiken er over er å etablere gode klassemiljø og sosiale fellesskap i skolen, tillit mellom lærer og elev og gi elevene tett og god oppfølging i det faglige arbeidet for å nå kompetansemålene i læreplanen. Uten tilgang på nok utdannede lærere vil det være vanskelig å gi den typen oppfølging, med mindre man klarer å hente inn lærerressurser som ikke jobber i skolen i dag. For å avlaste lærere og gi dem muligheten til å lede det pedagogiske arbeidet i klasserommet med bistand fra kvalifisert personell, kan man f.eks. vurdere å la pensjonerte lærere og studenter bistå lærerne i opplæringen og andre oppgaver uten avkortning.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Regjeringen har innhentet omfattende informasjon om hvordan streiken har rammet elevene. Informasjonen tyder på at streiken har rammet svært ulikt i og mellom kommunene. Dermed vil behovet for oppfølging av konsekvensene også måtte variere. En felles nasjonal standard eller plan vil være svært risikofullt fordi den ikke nødvendigvis vil treffe behovene lokalt. Noen steder har ikke elevene fått begynne på ungdomsskolen denne høsten, andre steder har skoletilbudet ikke blitt påvirket av streiken i det hele tatt. Regjeringen mener kommunene må kartlegge situasjonen lokalt og lage lokale planer for hvordan de skal følge opp elevene etter streiken. Dette inkluderer behovet for intensivopplæring, et sterkere lag rundt elevene og egne oppfølgingstilbud for elever med særskilte behov. Det kan være aktuelt å vurdere behovet for å bruke de gjeldende ordningene for lærerstudenter og pensjonister i dette arbeidet, slik representanten spør om, men bemanningen i den enkelte kommune kan selvfølgelig ikke styrkes fra staten. Kommunene og fylkeskommunene har spart store summer på lærerlønninger i denne perioden, og jeg forventer at disse pengene kommer elevene til gode. Jeg komme til å følge med på hvordan kommunene kartlegger og følger opp konsekvensene av streiken, og kommer til å ha tett dialog med Utdanningsdirektoratet, statsforvalterne og partene om dette i tiden fremover.