Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2949 (2021-2022)
Innlevert: 20.09.2022
Sendt: 20.09.2022
Besvart: 27.09.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Hva gjør statsråden for å sikre at foreldre som har krav på pleiepenger ikke står uten inntekt på grunn av lang saksbehandlingstid i NAV?

Begrunnelse

Jeg har mottatt henvendelser om at fortvilte foreldre til alvorlig syke barn står helt uten inntekt og har gjort det i flere måneder. Saksbehandlingstiden hos NAV for søknad om pleiepenger har lenge vært 8 uker, men er nå oppe i opptil 4 måneder. Der begge foreldre er på pleiepenger, noe som gjelder de aller sykeste barna, betyr det at familier ikke har noen som helst inntekt i saksbehandlingstiden. Det samme gjelder aleneforsørgere. For andre er det utfordrende nok å "miste" en av husholdningsinntektene i disse tider. Foreldre som står uten inntekt sliter med eller klarer ikke å betjene boliglån og økte strøm- og transportutgifter, og dette er familier som gjerne kjører mye til og fra sykehus, fysioterapi m.m. Det er en uforholdsmessig stor belastning for foreldre som allerede står i enorme kriser med barn som har store utfordringer, er svært syke og/eller er innlagt på sykehus. Noen har også barn som skal dø. Arbeidsgivere har ingen plikt til å forskuttere pleiepenger. Foreldrene står dermed helt uten inntektssikring i et fullstendig uvisst tidsrom.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Pleiepenger er en ordning som skal kompensere for tapt arbeidsinntekt som følge av barns eller barnepassers sykdom, barns funksjonshemning og pleie av nærstående i livets sluttfase. Når foreldre søker pleiepenger, er de derfor i en vanskelig situasjon. I likhet med representanten Bergstø deler jeg engasjementet for at Arbeids- og velferdsetaten kan gi inntektssikring til foreldre med alvorlig syke barn og andre med behov for pleiepenger.
Arbeids- og velferdsdirektoratet oppgir den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for en søknad om pleiepenger til om lag 8 uker. Dette betyr at Arbeids- og velferdsetaten har søknader i porteføljen som de bruker kortere tid på å behandle enn 8 uker, mens andre saker kan ta lengre tid å behandle enn 8 uker. Dette er uansett en saksbehandlingstid som er lengre enn ønskelig.
Arbeids- og velferdsetaten har over lengre tid hatt en økning i antallet søknader om pleiepenger. Dette har skjedd samtidig som NAV Arbeid og ytelser, som behandler søknadene, har tatt i bruk et nytt saksbehandlingssystem. Det har vært utfordrende å implementere et komplisert regelverk i det nye systemet. Den økte inngangen av søknader har kommet samtidig som etaten må omstille seg til å arbeide på en annen måte enn tidligere og i en ny saksbehandlingsløsning.
En del av forklaringen på at saksbehandlingstiden har gått opp, er at det nye saksbehandlingssystemet legger opp til at de sakene som har ligget lengst skal behandles først. I tillegg er Arbeids- og velferdsetaten avhengig av dokumentasjon fra tredjeparter, slik som inntektsopplysninger fra arbeidsgivere eller medisinske opplysninger fra helseinstitusjoner, for å kunne ta stilling til om pleiepenger kan innvilges.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har informert meg om at de jobber med å forbedre den nye saksbehandlingsløsningen og med rutiner for behandling av søknader om pleiepenger. Enkelte tiltak er allerede iverksatt, blant annet er det tettere oppfølging av de søknadene som har ligget lengst på vent. Direktoratet prioriterer å gjøre nødvendige endringer i saksbehandlingsløsningen for å legge til rette for hurtig behandling av de eldste sakene, på bekostning av annet arbeid i systemet. I de sakene der etaten venter på nødvendig dokumentasjon, legges det opp til at etaten skal kunne ta direkte kontakt med arbeidsgivere for å få de opplysningene de trenger for å kunne behandle saken. Direktoratet har opplyst meg om at saksbehandlingstiden for pleiepenger har gått ned den siste tiden.
Arbeids- og velferdsetaten har ingen hjemmel i folketrygdloven til å forskuttere pleiepenger under saksbehandlingstiden. Det vil si at pleiepenger ikke kommer til utbetaling før det er tatt stilling til om vilkårene for ytelsen er oppfylt. Direktoratet har imidlertid informert meg om at en sak kan prioriteres dersom personen tar kontakt og opplyser at han eller hun er i en vanskelig økonomisk situasjon. Det er fortsatt en forutsetning at etaten har mottatt alle nødvendige opplysninger for å behandle saken. I slike tilfeller vil saken bli behandlet raskt, uavhengig av hvor lenge den har ligget i kø.
Som representanten viser til, står flere foreldre allerede i en svært vanskelig situasjon når de leverer søknaden om pleiepenger til NAV. Jeg vil forsikre om at departementet følger den videre utviklingen på området.