Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:2863 (2021-2022)
Innlevert: 09.09.2022
Sendt: 09.09.2022
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 16.09.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil finansministeren sørge for at dagens ordning med halv pris på Rv3/25 og bomfritak på gamle Rv3/25 mellom Løten og Elverum og gamle E6 mellom Hamar og Brumunddal videreføres, eller vil ministeren skru på bommene og påføre bilistene ekstra unødvendige kostnader og lokalbefolkningen langs lokalvegene ekstra støy, trafikk, ubehag og trafikkfarlige situasjoner?

Begrunnelse

Da 4-felt E6 gjennom Hedmark og Rv3/25 fra Elverum til Løten var ferdig utbygd ble det masse protester mot bompenger på gamle E6 mellom Hamar og Brumunddal og gamle Rv3/25 mellom Løten og Elverum. Folk flest kjørte lange omveier for å unngå å betale bompenger på lokalvegene. Det er fullt forståelig, for det er ingen logikk i at de som ikke bruker eller trenger de nye motorveien skal betale bompenger for å kjøre på gamle og dårlige fylkesveier.
Dette resulterte i enormt mye trafikk i boliggater, forbi skoler og barnehager hvor det absolutt ikke er bra med gjennomgangstrafikk og det heller ikke er lagt til rette for mye trafikk. Økt trafikk førte også til redusert trafikksikkerhet på lokalvegene.
Løsningen på problemet og protestene mot bompenger på lokalvegene var enkelt. Det var å innføre bomfritak på gamle E6 mellom Hamar og Brumunddal. Videre sørget vi for halv pris på den nye trygge og sikre 4-felt Rv3/25 og bomfritak på gamlevegen mellom Løten og Elverum.
Bomfritak ga umiddelbart positive resultater. Bilistene sluttet å kjøre alle mulige omkjøringsveier, de sluttet å kjøre i boliggater og trafikken gikk fint på gamle E6 og gamle Rv3/25. FrP sørget for at bomfritaket ble videreført også etter at vi gikk ut av regjering. Heldigvis så sørget også dagen regjering for å videreføre bomfritaket. Men det er stor usikkerhet for om halv pris på nye rv3/25 og bomfritaket på gamle Rv3/25 og game E6 videreføres. Dagens ordning fungerer meget bra, så det er ingen ting som tilsier at det er klokt å skru på bomstasjonene. All logikk og fornuft tilsier at bomfritaket må videreføres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bompengeselskapet Vegfinans mottok i 2021 et tilskudd på totalt 296 millioner kroner for å innføre en prøveordning der taksten på hovedvegen ble redusert med 50 pst, og det ble gitt fritak på sideveg i prosjektet rv. 3/25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet. Forutsetning for tilskuddet er at prøveordningen varer i minimum 18 måneder. Etter 18 måneder skal prøveprosjektet evalueres av Statens vegvesen. Dette er for å sikre bompengeselskapets inntekter og at garantisten ikke blir skadelidende som følge av prøveordningen. Statens vegvesen opplyser at fristen for denne evalueringen er satt til utgangen av september d.å. Når det gjelder evt. videreføring av ordningen med fritak for innkreving på sidevei på strekningen E6 Kolomoen-Moelv, er dette noe departementet vil komme tilbake til. Vi viser til at det er gitt et slikt tilskudd for 2021 og 2022.
Etter at vi har mottatt evalueringen fra Statens vegvesen vil vi se på hvilke effekter prøveordningen har hatt for sikkerhet, trafikk og økonomi.