Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:2856 (2021-2022)
Innlevert: 08.09.2022
Sendt: 09.09.2022
Besvart: 16.09.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Mener statsråden at det er rettferdig å kritisere samskipnadene for også å prioritere studentvelferd i tillegg til studentboliger, i lys av ensomhetstallene fra SHOT-undersøkelsen, og vil statsråden på bakgrunn av de nye tallene komme med tiltak for å bedre studentenes velferdstilbud og økonomiske situasjon?

Begrunnelse

I forbindelse med studiestart har det kommet tall på hvor lange køene er for å få tildelt studentbolig i samskipnadene. Ifølge Samskipnadsrådet står om lag 17 000 studenter i kø for studentbolig ved begynnelsen av semesteret, og samtidig er det stor pågang i leiemarkedet i mange av de største studiestedene i landet.
Samskipnadsrådet har i den sammenheng uttrykt ønske om større statlige bidrag til byggingen av studentboliger. Til NRK 2.august sa forskning og høyere utdanningsministeren at samskipnadene kunne ha bygget flere studentboliger om de ønsket det, men at de har prioritert andre ting, for eksempel å utvikle velferdstilbudet på campus.
Tidlige tall fra Studentenes helse og trivselsundersøkelse (SHOT-undersøkelsen) ble offentliggjort 16.august og viser at 41 pst. av norske studenter har få eller ingen venner på studiestedet sitt. Forrige undersøkelse fra 2021 viste at 54 pst. av studentene er ensomme og 45 pst. av dem som svarte på årets undersøkelse, oppga at de opplevde et høyt nivå av psykiske plager. Denne uken ble det også kjent at hver femte student har hatt selvmordstanker eller har tenkt seriøst på å skade seg selv. NSO etterlyser at regjeringen jobber sammen med dem om å finne gode løsninger som kan snu trenden.

Ola Borten Moe (Sp)

Svar

Ola Borten Moe: I tillegg til å tilby studentboliger er studentsamskipnadenes oppgave å sørge for gode og rimelige velferdstjenester til studenter i form av kantine, idrett, helsetjenester og barnehager. Jeg har ikke gitt føringer om at enkelte velferdstjenester skal prioriteres høyere enn andre. Slike prioriteringer gjøres av den enkelte studentsamskipnad.
Studentsamskipnadene mottar offentlig støtte gjennom tilskudd fra staten til velferdsarbeid, semesteravgift fra studentene og fri stasjon (blant annet gratis lokale fra utdanningsinstitusjonene) for å kunne tilby rimelige og gode tjenester til studentene som for eksempel helsetjenester og idrett. I tillegg tildeler Kunnskapsdepartementet tilskudd til bygging av nye studentboliger. Dette tilskuddet gis til studentsamskipnader og studentboligstiftelser etter søknad og skal kun brukes til bygging av studentboliger. Overskudd fra leieinntekter kan imidlertid benyttes til å tilby mer helsehjelp til studentene dersom samskipnaden mener det er riktig prioritering. Jeg forventer at studentsamskipnadene sørger for at overskuddet går til de tjenestene det er størst behov for, slik at det gagner studentene på best mulig måte.
SHoT-undersøkelsen og Levekårsundersøkelsen blant studenter viser at flertallet av studentene har det bra, men at andelen studenter med psykiske plager har økt, og at særlig de yngste studentene sliter med ensomhet. Denne utviklingen tar jeg på alvor. Det er samtidig viktig å påpeke at økning av psykiske plager og ensomhet blant unge er et større samfunnsproblem. Levekårsundersøkelsen viser at andelen studenter som sliter med psykiske plager ligger på samme nivå som samme aldersgruppe i befolkningen generelt. Helseproblemer i studentbefolkningen er dermed ikke nødvendigvis knyttet til det å være student, men er oftere knyttet til studentenes alder og livsfase. Økning av psykiske plager hos de yngste studentene henger blant annet sammen med at de er en del av «generasjon prestasjon» og har vokst opp i et samfunn med mange valgmuligheter, men også tilsvarende mange forventninger og krav. Lang tid med restriksjoner og begrenset sosial kontakt som følge av korona har også påvirket hvordan studentene har det.
SHoT-undersøkelsen sammen med Levekårsundersøkelsen blant studenter vil stå sentralt i vårt arbeid med å følge opp studenter og brukes som et verktøy for å finne frem til gode og målrettede tiltak for å bedre studentenes situasjon.