Nils Kristen Sandtrøen (A): Hvordan stiller statsråden seg til en bredere gjennomgang av jernbanesektoren enn det som allerede er varslet, slik at våre felles eide persontogselskap Vy og Flytoget også blir vurdert med sikte på en mer helhetlig og oversiktlig organisering?
Begrunnelse
Støre-regjeringen er godt i gang med å stoppe den tidligere høyreregjeringens dyre og uoversiktlige privatisering av vår felles jernbane. Allerede har opp mot 1300 arbeidsfolk og fagarbeidere etter fjorårets stortingsvalg fått avklart at viktige fagmiljø ikke blir konkurranseutsatt og oppsplittet. Blant annet har sentral kompetanse på vedlikehold og drift blitt berget. Dermed har vi fått stoppet privatisering som kunne gitt tap av praktisk jernbanekunnskap. Resultatet kunne blitt dårligere vedlikehold med forringelse av vår felles jernbanekapital og dermed dårligere tilbud for både de reisende, og for gods.
Den 6.juli 2022 varslet også statsråden, i tråd med Hurdalserklæringen, oppstart av en gjennomgang av jernbanens organisering og selskapsstruktur. Representanten er glad for at denne gjennomgangen nå er i gang, og at statsråden vil gå offensivt til verks. Dette for å se på hvordan fellesskapets styring av sektoren kan forbedres og hvordan jernbanens drift og vedlikehold kan organiseres på en mer helhetlig og oversiktlig måte. Hurdalserklæringen åpner også for at en slik selskapsgjennomgang kan favne bredere enn den varslede gjennomgangen av drifts- og vedlikeholdsselskap i sektoren. Blant annet kan det inkludere en gjennomgang av våre statseide persontogselskap.
Regjeringserklæringen slår videre fast en målsetting om at gjennomgangen skal føre til færre selskap. Dette for å sikre en enklere hverdag for de reisende, og slik at jernbanen kan øke sin konkurransekraft opp mot andre transportformer. Pengene som den forrige høyreregjeringen har brukt på unødvendige administrasjonskostnader på jernbanen og stadig mer byråkrati bør heller komme reisende, fellesskapet og verdiskapingen til gode. En oversikt laget for Delta jernbane viser at det samlede kostnadene ved høyreregjeringens konkurranseutsetting og privatiseringspolitikk for jernbanedriften kan ha kostet skattebetalerne og fellesskapet så mye som 500 millioner kroner ekstra i året netto. Det er den samlede og helhetlige i økonomien i drift, vedlikehold, organisering og administrasjonskostnader som er det sentrale. Derfor er denne gjennomgangen for en mer oversiktlig organisering av jernbanesektoren viktig.