Torgeir Knag Fylkesnes (SV): SV fikk gjennomslag i budsjettet for at det skal lages en fullverdig konseptvalgutredning av Nord-Norgebanen som skal inngå i grunnlaget for neste nasjonale transportplan (NTP). Før sommeren ble det klart at NTP framskyndes med et år.
Hvilke konsekvenser vil det få for Nord-Norgebanen, vil den ennå være klar i tide og vil man fortsatt få en god nok utredning til å kunne fatte byggevedtak?
Begrunnelse
Nord-Norgebanene er viktig for å få mer gods over på bane, særlig i lys av den ventede veksten i marine næringer. I dag er det allerede nesten daglig kaos, nesten-ulykker og ulykker på grunn av store, dårlig skodde vogntog. Vogntog som ikke hører hjemme på nord-norske vinterveier.
Nord-Norgebanen vil binde by og land tettere sammen. En rask jernbane vil gjøre det mulig for flere å bo i distriktene, siden flere arbeidsplasser blir innenfor behagelig dagpendleravstand. Det vil utvikle seg større bo- og arbeidsmarkedsregioner og det vil skape vekst i næringslivet.
I høst fikk SV gjennomslag for at Nord-Norgebanen skulle utredes, men denne gangen ordentlig, uten at det på forhånd er konkludert med at banen ikke skal bygges. SV mener også at utredningen må legge til grunn miljøvennlige løsninger for å bygge ut Nord-Norgebanen, med byggemetoder som kutter utslipp og minimerer naturinngrep. SV mener også at midlene bør omfordeles fra overdimensjonerte og miljøfiendtlige motorveiprosjekter.