Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2633 (2021-2022)
Innlevert: 12.08.2022
Sendt: 12.08.2022
Besvart: 18.08.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Avinor har startet innledende arbeid for å realisere ny flyplass i Bodø.
Har Samferdselsdepartementet innhentet nødvendige avklaringer fra Forsvaret slik at Avinor kan lyse ut de store kontraktene for utbyggingen og overholde sin ambisiøse fremdriftsplan for prosjektet?

Begrunnelse

I en pressemelding fra datert 15. juni i år gjør Avinor det kjent at de vil utlyse kontrakter for det forberedende arbeidet knyttet til bygging av ny lufthavn i Bodø. I pressemeldingen understreker Avinor noen forutsetninger som må være på plass for å utlyse større kontrakter. Herunder gjenstår det å få avklart hva Forsvarets behov er for området. Statsråden bes svare på om Samferdselsdepartementet har innhentet slike opplysninger fra Forsvaret, slik at planlagt fremdrift kan sikres. Det legges også til grunn at regjeringen evner å koordinere seg mellom departementer og etater slik at det ikke blir ytterligere utsettelser i prosjektet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I statsbudsjettet for 2022 ble det vedtatt en kostnadsramme for den nye lufthavna i Bodø og presentert en finansieringsplan og fordeling av kostnadsrisikoen i prosjektet. Avinor kunngjorde 20. januar 2022 at beslutningen om et utbyggingsvedtak ble utsatt med 12 måneder som følge av selskapets økonomiske situasjon.
Ifb. med RNB 2022 foreslo regjeringen at statens bidrag til ny lufthavn skulle økes med 390 mill. kr og Avinors bidrag reduseres tilsvarende, samt at staten skulle avlaste Avinor for noe av kostnadsrisikoen ved ny lufthavn, jf. Prop. 115 S (2021–2022). I Innst. 450 S (2021–2022) sluttet Stortinget sluttet seg til forslagene.
I pressemelding fra Avinor 15. juni i år opplyste Avinor om at styret var klar til å fatte endelig utbyggingsvedtak når enkelte viktige forutsetninger for prosjektet er avklart. Blant annet viste Avinor til at det trengs bindende kjøpsavtale med Forsvarsbygg knyttet til arealer.
Jeg vil vise til at det er dialog mellom Avinor og Forsvarsbygg om disse avtalene, som blant annet regulerer kjøpesum, Forsvarets ansvar for miljøopprydding og ivaretakelse av Forsvarets fremtidige behov. Det er også løpende dialog mellom Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet for å komme fram til gode løsninger.