Skriftlig spørsmål fra Irene Ojala (PF) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2501 (2021-2022)
Innlevert: 29.06.2022
Sendt: 30.06.2022
Besvart: 01.07.2022 av kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik

Irene Ojala (PF)

Spørsmål

Irene Ojala (PF): Vil regjeringen bidra til å sikre bygdesamfunnet Årøya i Altafjorden sin framtid?

Begrunnelse

Årøya i Altafjorden er en livskraftig bygd som blant annet har et av Finnmarks største gårdsbruk. I oktober 2020 ble ferga MS Skaget tatt ut av kontrakt av Troms og Finnmark fylkeskommune. MS Skaget er en spesialbygd ferge som har krysset sundet uansett vær mellom Mikkelsby og Kongshus på Årøya i over 20 år, uten kanselleringer og med stor fleksibilitet. Som erstatning ble den bilførende hurtigbåten MS Årøy satt inn. Dette er en hurtigbåt som ikke tjener øysamfunnets behov. Nå får ikke bonden melkebilen til gården, diesel blir ikke levert, veterinær til dyrene har blitt mer utilgjengelig. Oppstår sykdom i fjøset er det ifølge bonden selv kun én mulighet - nødslakt. Innbyggere på øya har mistet den fleksible løsningen ei ferge gir. Blir folk syke er det nesten umulig å få hurtig hjelp. Nå lurer gårdbrukere, andre næringsdrivende og innbyggerne på Årøya om bygdesamfunnet har en framtid. Et daglig og fleksibelt fergetilbud er nødvendig for befolkningen. Alta kommune mener det er behov for fortsatt fergetilbud til Årøya fra Mikkelsby. Alta Kommunestyre har tidligere kommet med uttalelse vedrørende transporttilbud til Årøya hvor man har bedt fylkeskommunen sørge for et godt og forsvarlig kollektivtilbud, spesielt med tanke på næringslivet på øya. 14. juni vedtok et samlet kommunestyre en uttalelse der Alta kommune ber fylkeskommunen stoppe avviklingen og salget av fergeleiet på Mikkelsby. Pasientfokus er klar over at eksisterende fergekai må utbedres. Men kostnadene rundt en utbedring er en god investering for å sikre livskvalitet og bolyst for innbyggerne på Årøya. Løsningen med ferge er mer fleksibelt en dagens tilbud - også når veterinær eller lege er nødvendig. Dagens usikkerhet rundt transport til og fra øya er ikke forenelig med fortsatt drift og de næringsdrivendes mål om ytterligere utvikling. Bønder har behov for forutsigbarhet. Befolkningen og de næringsdrivende trenger klare svar for å ha realistisk og forutsigbart grunnlag for beslutninger for framtida.
Det er fylkeskommunen som har ansvaret for samferdselstilbudet til øya, men også Stortinget og regjeringen har et ansvar for å legge til rette for bosetting og næringsvirksomhet i distriktene. Det er nå behov for tydelige forsikringer om at det er politisk vilje til sikring av Årøyas framtid.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Svar

Sigbjørn Gjelsvik: Regjeringen vil at alle innbyggere, uansett bosted, skal ha et godt tjenestetilbud i sitt nærmiljø. Vi vil legge til rette for at folk kan bo der de vil, gjennom å sikre gode tjenester i hele landet. Kommunesektoren spiller en avgjørende rolle i dette arbeidet, og det er viktig at kommuner og fylkeskommuner sikres ressurser og handlefrihet til å løse de viktige oppgavene de har.
Denne regjeringen satser på kommunesektoren. Allerede i statsbudsjettet for 2022 styrket vi de frie inntektene til kommuner og fylkeskommuner med 2,5 milliarder kroner ut over den forrige regjeringens forslag. Av dette gikk 500 millioner kroner til fylkeskommunene. Kommunesektorens inntekter er ytterligere styrket med om lag 3,5 milliarder kroner gjennom 2022 etter salderingen av budsjett 2022. Av dette blir 1,9 milliarder kroner videreført. På denne måten har kommunesektoren fått økt handlingsrom, slik at de kan forbedre tjenestetilbudet lokalt.
Det kommunale selvstyret gir rom for tilpassede løsninger for hvert enkelt lokalsamfunn. Det er fylkeskommunene som har ansvaret for lokal kollektivtransport, og som er best i stand til å vurdere hvordan transporttilbudet i fylket bør innrettes. Jeg kan derfor ikke gripe inn i fylkeskommunenes prioriteringer i enkeltsaker.