Skriftlig spørsmål fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2496 (2021-2022)
Innlevert: 29.06.2022
Sendt: 29.06.2022
Besvart: 05.07.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Lan Marie Nguyen Berg (MDG)

Spørsmål

Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Flere av statens hel- og deleide selskaper bruker penger på å påvirke innbyggere og reklamere for produkter overfor kjøpere. Equinor har bl.a. annonser på sosiale medier, og bruker midler til sponsing av barneidrett. Avinor og Flytoget reklamerer også for å få flere til å fly.
Kan statsråden gi en oversikt over hvor mye penger Equinor, Flytoget og Avinor bruker på markedsføring overfor innbyggere og bedrifter, og hvordan denne pengebruken fordeles på ulike målgrupper, slik som f.eks. barn?

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Innledningsvis vil jeg påpeke at markedsføring av egne produkter og tjenester kan være en nødvendig del av et selskaps virksomhet, og at allokering av ressurser til dette formålet er styrets og ledelsens ansvar. Et sentralt prinsipp i statens eierskapspolitikk, er at det statlige eierskapet ikke skal medføre andre konkurransevilkår, verken fordeler eller ulemper, sammenlignet med selskaper uten statlig eierandel. Dette betyr at selskaper med statlig eierandel har og skal ha samme muligheter til å drive markedsføring og profilering på lik linje andre selskaper.
Ansvaret for forvaltningen av eierskapet i Equinor og Flytoget tilligger meg som næringsminister. Nærings- og fiskeridepartementet har i forbindelse med utarbeidelsen av svar på representantens spørsmål vært i kontakt med begge selskapene.
Equinor er et børsnotert teknologi- og energiselskap som opererer i konkurranse med andre, og markedsføringsaktiviteter er således en nødvendig del av selskapets virksomhet. Equinor opplyser at selskapet anser informasjon om den type kostnader representanten viser til, som bedriftsinterne, og at det ikke rapporterer på det detaljeringsnivået som ligger i spørsmålet. Statens eierskap utøves i tråd med selskapsrettens prinsipp om likebehandling av aksjeeiere. Det betyr at staten som eier ikke har krav på mer informasjon enn andre aksjeeiere.
Flytoget driver en kommersiell virksomhet i konkurranse med andre transportalternativer til og fra Oslo Lufthavn, og selskapet bidrar således til å sikre en høy kollektivandel til og fra flyplassen. Flytoget opplyser til departementet at selskapet reklamerer kun for tjenesten Flytoget, og har ikke reklame spesielt rettet mot barn. Videre opplyser Flytoget at selskapet bruker tilnærmet null kroner på sponsing, og at selskapets tjenester heller ikke er utpreget aktuelle for barn isolert sett. Flytoget anslår at de samlede årlige kostnadene til markedsføring mv. ligger på i overkant av 30 millioner kroner.
Ansvaret for statens eierskap i Avinor ligger i Samferdselsdepartementet. Jeg har derfor innhentet svar fra samferdselsministeren på representantens spørsmål vedrørende Avinor:

«Avinor viser til at selskapets markedsaktiviteter kan inndeles i to hovedkategorier: (1) omdømmeskapende aktiviteter og generell reiserelatert informasjon og (2) kommersielle markedskampanjer. Avinor har gitt følgende redegjørelse for selskapets bruk av midler til, og ulike aktiviteter innenfor, disse kategoriene:

Omdømmeskapende aktiviteter og generell reiserelatert informasjon

Omdømmeskapende aktiviteter og generell reiserelatert informasjon har ikke noe uttalt kommersielt mål. Målet er å gi relevant informasjon til dem som skal ut å reise eller planlegger en reise. Samlede kostnader for disse aktivitetene anslås å være på ca. 11-12 mill. kr per år. Nedenfor følger omtale av ulike aktiviteter.
Aktiviteter rettet mot barn: Avinor har et program som heter «Felix og Fiona» som handler om å skape en best mulig reiseopplevelse på flyplassen for barn og de som reiser med barn. Eksempel er lekeområder på lufthavnene samt gratis utdeling av fargestifter og tegnehefter i forbindelse med utfartsperioder der selskapet erfaringsmessig vet at mange barnefamilier er på reise. Programmet har ikke kommersielle mål. Kostnader: Ca. 300 000 kr per år.
Smarte reisende/reisetips (tidsbegrenset kampanje ifm. med sommertrafikken 2022): Formålet er å bidra til informasjon til reisende slik at de er forberedt på hva som møter dem sommeren 2022 når de skal ut å fly i Norge og ellers i verden. Målgruppe er alle som skal reise via en av Avinors fire største flyplasser. Budskap gis gjennom sosiale media og digitale kanaler. Kostnader: Ca. 370 000 kr for produksjon og distribusjon.
Godt vertskap: Formålet er å ønske de reisende velkommen til flyplassene med relevant informasjon som kan bidra til en god reiseopplevelse. Målgruppe er alle reisende som benytter Avinors flyplasser. Budskapet gis gjennom sosiale media og digitale skjermer, samt via ansatte i kunderelaterte funksjoner. Kostnader: Ca. 500 000 kr per år sentralt pluss mindre lokale budsjetter på hver enkelt lufthavn.
Nyhetsbrev og utvikling av innhold i «avinor.no»: Formålet er å bidra til best mulig informasjon til de reisende, f.eks. informasjon om nye flyruter, muligheter og opplevelser på hver enkelt lufthavn og luftfartsrelevant informasjon. Målgruppe er alle reisende. Budskapet gis gjennom sosiale media og nyhetsbrev. Kostnader: 500 000 kr per år.
Merkevarebygging: Formålet er å styrke kjennskap og kunnskap om Avinors rolle, oppdrag og prosjekter. Målgruppe er samfunnet generelt. Budskapet gis gjennom avinor.no, digitale og analoge flater på lufthavnene og i sosiale media. Kostnader: Ca. 9 mill. kr per år inkludert utvikling, produksjon og distribusjon.
Trygg reise/smittevern: Formålet er å informere de reisende om smittevern og trygg reise. Målgruppe er alle reisende på Avinors lufthavner. Budskapet gis gjennom avinor.no, digitale og analoge flater på lufthavnene og sosiale media. Kostnader: Ca. 250 000 kr.
Sponsorvirksomhet: Formålet er å styrke omdømmet til den enkelte lufthavn i lokalsamfunnet, samt styrke ansattes stolthet over egen arbeidsplass. Sponsormidler gis til lokale tiltak nær Avinors lufthavner samt til humanitære formål. Eksempler er TV-aksjonen, organisasjoner og idrettslag. I tillegg støtter Avinor Sola-konferansen som løfter luftfartsrelevante temaer. Kostnader: Ca. 400 000 kr per år sentralt pluss mindre beløp fra øvrige lufthavner.

Kommersielle markedskampanjer

Kommersielle markedskampanjer har som mål å støtte Avinors partnere og dermed bidra til å øke Avinors omsetningsbaserte husleieinntekter. Samlede kostnader hittil i år er i nivå 6 mill. kr. I tillegg har leietagere aktiviteter for egen regning som ikke er med i denne oversikten). Nedenfor følger omtale av ulike aktiviteter.
Reiselyst kampanje (Påske): Formålet er å støtte Avinors partnere ved å fortelle de reisende om rutetilbud og muligheter fra de største lufthavnene. Budskapet gis gjennom digitale medier, skjermer på Flytoget og på flyplassen. Kostnader: Ca. 2,2 mill. kr.
Sommerkampanje Formål er å støtte Avinors partnere ved å fortelle de reisende om rutetilbud og muligheter. Budskapet gis gjennom digitale medier, skjermer på Flytoget og på flyplassen. Kostnader: Ca. 3,8 mill. kr.
Avinor opplyser at selskapet i tillegg ovennevnte vil har markedskampanjer i forbindelse med høstferie og jul, men at disse ikke er planlagt i detalj enda.»