Skriftlig spørsmål fra Ola Elvestuen (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2465 (2021-2022)
Innlevert: 20.06.2022
Sendt: 27.06.2022
Besvart: 04.07.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ola Elvestuen (V)

Spørsmål

Ola Elvestuen (V): Norske tog har annonsert at de vil inngå avtaler om innkjøp av nye togsett i løpet av 2022, samtidig er en del bekymret for kapasiteten i antall sengeplasser på de nye togene.
Hvordan vil statsråden sikre tilstrekkelig sengekapasitet på nattogene i Norge, og kan statsråden garantere at antall sengeplasser spesielt, og antall soveplasser generelt vil øke fra dagens tilbud?

Begrunnelse

De siste årene har fokus på blant annet klima gjort at mange flere ønsker å reise med tog over lengre strekninger. Dette er en trend over hele Europa. Å reise med nattog øker også i popularitet, fordi det gir mulighet til å reise langt og miljøvennlig uten å bruke så mye våken tid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Denne regjeringen arbeider for å kunne gi de reisende et bedre togtilbud enn i dag for at flere skal ønske å reise klimavennlig med tog. Nye langdistansetog skal erstatte gamle tog som nærmer seg slutten av forventet levetid. Nye tog vil gi driftsstabilitet, lavere vedlikeholdskostnader og en mer behagelig reise. Norske tog er i gang med anbudskonkurransen der det er stilt en rekke krav til potensielle leverandører.
Nye langdistansetog skal som et minimum gi en videreføring av dagens tilbud, herunder antall soveplasser. Det er et mål i anskaffelsen å dekke inn dagens underkapasitet på soveplasser. Dette inkluderer muligheter for sovekupeer som kan brukes som lukkede sittegrupper om dagen. Det vil gi en bedre utnyttelse av kapasiteten i toget. Togprodusentene utfordres også på å lage rimeligere soveløsninger. Dette kan være at sengeplasser suppleres med liggestoler, slik som finnes på førsteklasse på fly, og som nylig er tilbudt også på fjerntogstrekningene på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen Det vil også bli lagt vekt på god bagasjeplass og familietilbud.
Ikke alle deler av det norske jernbanenettet er elektrifisert. De nye togene vil enten gå på strøm, eller være hybridtog som kan kjøre på enten strøm eller diesel. Togprodusentene vil også bli utfordret på hvordan driften etter hvert kan gjøres enda mer bærekraftig, f.eks. ved å kunne bygge om eller bestille tog med batteridrift.
Samtidig som vi stiller tydelige krav til det togtilbudet de nye togene skal være i stand til å levere er det viktig at vi bruker den ekspertisen produsentene sitter på til å utvikle gode løsninger. Det skal inngås kontrakt om å anskaffe i underkant av 40 tog. Dette er nok til å erstatte to tredjedeler av dagens langdistansetog. I tillegg inkluderer anskaffelsen opsjoner til å anskaffe ytterligere 60 tog. Dette gir oss store muligheter til å videreutvikle langdistanse- og nattogtilbudet i årene fremover.