Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2354 (2021-2022)
Innlevert: 15.06.2022
Sendt: 15.06.2022
Besvart: 22.06.2022 av næringsminister Jan Christian Vestre

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Er Brings praksis med budbilinnleie forenlig med regjeringens politikk mot sosial dumping, og hvilket ansvar har statlig eide selskaper for å sette høye bransjestandarder på arbeidsvilkår?

Begrunnelse

I Klassekampen har vi denne uken kunnet lese om hvordan det drives rovdrift på arbeidsfolk i budbilbransjen. Folk opplever å jobbe i tiår for budbilbransjen uten å tilbys fast ansettelse, har lange arbeidsdager, har inntekter under fattigdomsgrensa, må selv sørge for pensjonssparing, i tillegg til å ikke ha rettigheter til feriepenger og sykepenger. Dette er en bransje som har blitt kraftig forverret de siste årene, særlig etter at pandemien førte til en stor vekst i markedet for hjemlevering. Derfor haster det å få på plass en handlingsplan mot sosial dumping i bransjen, og sikre de ansatte bedre lønns- og arbeidsvilkår. Selskapet Bring omtales i Klassekampen som en selskap som har utbredt bruk av innleide budbiler. Bring eier av staten gjennom Posten Norge.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Regjeringen har store ambisjoner for arbeidslivet. Regjeringen vil føre en politikk som stimulerer til økt organisasjonsgrad og sikrer et seriøst og organisert arbeidsliv. Regjeringen vil bidra til å sikre faste, hele stillinger med norske lønns- og arbeidsvilkår, og har allerede tatt grep med sikte på reduksjon av midlertidighet og innleie. Det jobbes med en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.
I Meld. St. 8 (2019-2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping (eierskapsmeldingen) er rollefordelingen mellom staten som eier og selskapets styre og administrative ledelse beskrevet. Her fremgår det blant annet at "Styret tilsetter daglig leder. Styret har det overordnede ansvaret for forvaltningen av selskapet og ansvar for å føre tilsyn med den daglige ledelse og selskapets virksomhet for øvrig. Det er styrets oppgave å sørge for at selskapets virksomhet er forsvarlig organisert." Ansvaret for forretningsmessige beslutninger og problemstillinger knyttet til den operative driften hører under styret og ledelsen i selskapet. Organiseringen av Posten Norge AS sin virksomhet, herunder hvordan de kjøper inn transportkapasitet, er selskapets styre og ledelse sitt ansvar. Som eier legger jeg til grunn at selskapet følger norske lover og regler og relevante reguleringer.
Staten har i eierskapsmeldingen uttrykt forventninger til styrene i selskapene hvor staten er eier, inkl. Posten Norge AS. Forventingene omfatter områder som staten mener bidrar til å oppfylle statens mål med eierskapet på en bærekraftig og ansvarlig måte. Blant annet fremgår det at: "Selskapene skal være ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet og at de skal arbeide for å ivareta menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter." Ansvarlig virksomhet innebærer å opptre etisk forsvarlig. Det innebærer videre å identifisere og håndtere risikoen selskapets virksomhet påfører mennesker, samfunn og miljø. Slik risiko påvirker også selskapets evne til bærekraftig verdiskaping.
Jeg forventer at alle selskaper i statens portefølje lever opp til de forventningene staten som eier har på dette området, og dette følges også opp i eierdialogen.
I Hurdalsplattformen har vi vært klare på at det statlige eierskapet mer aktivt skal fremme fellesskapets interesser knyttet til blant annet lønns- og arbeidsvilkår. I det pågående arbeidet med ny eierskapsmelding, som vil bli lagt frem i høst, vurderer jeg derfor nye og reviderte forventninger på området.