Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2353 (2021-2022)
Innlevert: 15.06.2022
Sendt: 15.06.2022
Besvart: 22.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Hvor blir det av handlingsplanen for å forhindre sosial dumping i transportsektoren som samferdselsministeren varslet 10. januar?

Begrunnelse

I Klassekampen har vi denne uken kunnet lese om hvordan det drives rovdrift på arbeidsfolk i budbilbransjen. Folk opplever å jobbe i tiår for budbilbransjen uten å tilbys fast ansettelse, har lange arbeidsdager, har inntekter under fattigdomsgrensa, må selv sørge for pensjonssparing, i tillegg til å ikke ha rettigheter til feriepenger og sykepenger. Dette er en bransje som har blitt kraftig forverret de siste årene, særlig etter at pandemien førte til en stor vekst i markedet for hjemlevering. Den 10. januar varslet samferdselsministeren i en pressemelding at «nå starter vi storrengjøringen av arbeidslivet i transportsektoren». Etterlyser derfor at samferdselsministeren faktisk setter i gang denne «storrengjøringen,» slik at det kommer på plass en handlingsplan mot sosial dumping i budbilbransjen, slik at de ansatte sikres bedre lønns- og arbeidsvilkår.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er svært opptatt av at arbeidstakere i Norge skal ha en trygg arbeidsplass, og anstendige lønns- og arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier. Transportsektoren er en stor og viktig næring med flere tusen ansatte. De aller fleste driver seriøst og er bevisst sitt ansvar for å ivareta arbeidstakernes rettigheter og sikkerhet, men dette er dessverre ikke tilfellet for alle. Vi er kjent med at det er utfordringer i deler av varebilnæringen, som i liten grad er regulert i dag.
Som varslet i Hurdalsplattformen, vil regjeringen legge frem en handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. Vi er godt i gang med denne oppgaven. Målet er å få på plass en plan som er treffsikker, konkret og forpliktende. Det er derfor viktig å være grundig og å lytte til råd fra de som kjenner bransjen og utfordringene. Vi har hatt innspillsmøter med arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene og andre berørte myndigheter, herunder kontrollmyndighetene. Disse har også sendt skriftlige innspill.
Det har kommet svært mange gode innspill. Flere av disse gjelder tiltak som vil inngå i handlingsplanen og som vi allerede er godt i gang med å gjennomføre:
Jeg viser blant annet til Prop. 105 LS (2021-2022) om gjennomføringen av EUs mobiltetspakke, som Stortinget behandlet ferdig 13. juni 2022. De to EU-forordningene som inngår i denne pakken gjennomføres også ved forskriftsendringer, som nylig har vært på høring.
Ved disse forskriftsendringene vil det bli innført nye krav til kjøretøy med tillatt totalvekt over 2,5 t (typisk varebiler) i internasjonal transport. Det vil blant annet bli stilt krav til løyve, innføres regler om kabotasje og om kjøre- og hviletid, og stilles krav om fartsskriver for slike kjøretøy. Forordningene inneholder ulike ikrafttredelsestidspunkt for de ulike reglene, og ikke alle de nye kravene vil tre i kraft samtidig.
Krav til varebiler i nasjonal transport er imidlertid ikke omfattet av de to forordningene. Samferdselsdepartementet har i brev av 3. mai 2022 bedt Statens vegvesen utrede mulighetene for, og konsekvensene av, å innføre slike krav også i nasjonal rett.
Lovendringene som nevnt over vil også bidra til forenkling og effektivisering av kontrollmyndighetenes arbeid. Blant annet skal fartsskriveren, som i dag brukes til å kontrollere kjøre- og hviletid, kunne brukes til flere kontrollformål – som å kontrollere kabotasje og regler om arbeidstid for sjåfører. Forbudet mot manipulasjon av fartsskriver tydeliggjøres og det skal kunne ilegges bruksforbud ved manipulert eller manglende fartsskriver. Det skal videre registreres flere opplysninger som skal kunne brukes til å målrette kontrollene bedre. Et godt og effektivt kontrollapparat er avgjørende for å sikre etterlevelse av regelverket.
Vi fortsetter arbeidet med handlingsplanen, som vi antar vil kunne legges frem høsten 2022. Vi vil parallelt med dette arbeidet fortsette å jobbe med å gjennomføre mange av tiltakene som vil inngå i planen.