Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2352 (2021-2022)
Innlevert: 15.06.2022
Sendt: 15.06.2022
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 22.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Hva har arbeidsministeren gjort for å hindre sosial dumping i budbilbransjen og når kan sjåførene i bransjen regne med å merke den varslede storrengjøringa i sin arbeidshverdag?

Begrunnelse

I Klassekampen har vi denne uken kunnet lese om hvordan det drives rovdrift på arbeidsfolk i budbilbransjen. Folk opplever å jobbe i tiår for budbilbransjen uten fast ansettelse, har lange arbeidsdager, har inntekter under fattigdomsgrensa, må selv sørge for pensjonssparing, i tillegg til å ikke ha rettigheter til feriepenger og sykepenger. Dette er en bransje som har blitt kraftig forverret de siste årene, særlig etter at pandemien førte til en stor vekst i markedet for hjemlevering. Den 10. januar varslet arbeids- og inkluderingsdepartementet i en pressemelding at «nå starter vi storrengjøringen av arbeidslivet i transportsektoren.» Jeg etterlyser derfor at arbeidsministeren setter i gang den varslede storrengjøringen og at det kommer på plass en handlingsplan mot sosial dumping i budbilbransjen som kan bedre ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Spørsmålet fra representanten gjelder i hovedsak temaer som omfattes av Samferdselsdepartementets arbeid, og spørsmålet er derfor oversendt til meg fra Arbeids- og inkluderingsministeren.
Som kjent er denne regjeringen opptatt av at arbeidstakere i Norge skal ha en trygg arbeidsplass, og anstendige lønns- og arbeidsvilkår som er i tråd med norske standarder og verdier. Regjeringen har satt i gang flere prosesser for å forsterke arbeidet mot sosial dumping, blant annet arbeidet med en handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Det skal i tillegg legges frem en egen handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren som Samferdselsdepartementet har hovedansvar for.
Transportsektoren er en stor og viktig næring. De aller fleste driver seriøst og er bevisst sitt ansvar for å ivareta arbeidstakernes rettigheter og sikkerhet, men vi er kjent med at det også er utfordringer, og da kanskje særlig i varebilbransjen, som i liten grad er regulert i dag.
En viktig del av handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren er gjennomføringen to forordninger som inngår i EUs mobilitetspakke. Dette innebærer at det vil innføres nye krav til kjøretøy med tillatt totalvekt over 2,5 t (typisk varebiler) i internasjonal transport. Det vil blant annet bli stilt krav til løyve, innføres regler om kabotasje og om kjøre- og hviletid, og stilles krav om fartsskriver for slike kjøretøy.
Fremleggelsen av Prop. 105 LS (2021-2022) om gjennomføringen av EUs mobiltetspakke, var første skritt på veien mot gjennomføringen. Proposisjonen ble behandlet av Stortinget 8. og 13. juni 2022. Lovendringene i denne proposisjonen må følges opp med forskriftsendringer, som nylig har vært på høring. Forordningene inneholder ulike tidspunkt for når de ulike reglene skal være gjeldende i EØS-området.
Krav til varebiler i nasjonal transport er ikke omfattet av de to forordningene. Samferdselsdepartementet har i brev av 3. mai 2022 bedt Statens vegvesen utrede mulighetene for, og konsekvensene av, å innføre slike krav også for nasjonal transport.
Lovendringene som nevnt over vil også bidra til å forenkle og effektivisere kontrollmyndighetenes arbeid. Blant annet skal fartsskriveren, som i dag brukes til å kontrollere kjøre- og hviletid, kunne brukes til flere kontrollformål – som å kontrollere kabotasje og regler om arbeidstid for sjåfører. Forbudet mot manipulasjon av fartsskriver tydeliggjøres og det skal kunne ilegges bruksforbud ved manipulert eller manglende fartsskriver. Det skal videre registreres flere opplysninger som skal kunne brukes til å målrette kontrollene bedre. Et godt og effektivt kontrollapparat er avgjørende for å sikre etterlevelse av regelverket.
Representanten tar også opp problemstillingen om manglende ansettelsesforhold og manglende rettigheter knyttet til pensjon, feriepenger og sykepenger. I arbeidet med handlingsplanen har det kommet flere innspill hvor slike utfordringer tas opp. Jeg er også kjent med at Arbeids- og inkluderingsdepartementet arbeider med en lovproposisjon som følger opp forslagene til Fougner-utvalget, blant annet om tydeliggjøring av arbeidsmiljølovens arbeidstakerdefinisjon og en presumsjonsregel som skal gjøre det enklere for dem som er i en «gråsone» mellom arbeidstaker og oppdragstaker å få avklart sin stilling.
Regjeringen prioriterer arbeidet mot sosial dumping høyt og vil fortsette arbeidet med handlingsplanene. Det tas sikte på å kunne legge frem handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren høsten 2022. Vi vil parallelt med dette arbeidet fortsette å jobbe med å gjennomføre mange av tiltakene som vil inngå i planen.