Lene Westgaard-Halle (H): Hva har endret seg fra den tid statsministeren selv var utenriksminister i 2010, da hans departement vurderte det dithen at Norge ikke kan stille krav til lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk på EØS-registrert skip i fast kystfart, og frem til i dag?
Begrunnelse
Regjeringen la nylig frem forslag til ny lov om norsk lønn i norske farvann og på norsk sokkel. Det har under flere tidligere regjeringer vært utredet hvorvidt særegne norske bestemmelser i norsk farvann kan være i strid med Norges folkerettslige og EØS-rettslige forpliktelser, blant annet i den tiden da statsministeren var Norges utenriksminister.
Jeg viser i den forbindelse til brev av 3. juni 2010, “Skipsfart. Allmenngjøring av tariffavtaler for sjøfolk på utenlandske skip som opererer i fast norsk kystfart eller mellom norske havner og installasjoner på norsk kontinentalsokkel”, sendt til daværende Nærings og handelsdepartementet (NHD) fra Utenriksdepartementet (UD).
I brevet ber NHD UD foreta en vurdering av folkerettslige regler av betydning for et eventuelt initiativ for allmenngjøring av tariffavtaler for sjøfolk på utenlandske skip som operer mellom norske havner, eller mellom norske havner og installasjoner på norsk kontinentalsokkel.
Utenriksdepartementet konkluderer i brevet med følgende: “Det klare utgangspunktet ser således ut til å være at man ikke kan stille krav til lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk på EØS-registrert skip i fast kystfart. Dette innebærer at man heller ikke kan stille krav til lønns- og arbeidsvilkår for sjøfolk på skip som omfattes av bilaterale skipsfartsavtaler som gir rett til kystfart på MFN basis. (Most Favoured Nation)”
Det vil derfor være nyttig om statsministeren kan redegjøre for hvorfor han har endret sine juridiske vurderinger vedrørende dette spørsmålet siden 2010, da han var statsråd i det departementet som foretok vurderingen over, og hvorfor regjeringens nye juridiske grunnlag ikke er i strid med Norges folkerettslige og EØS-rettslige forpliktelser.