Skriftlig spørsmål fra Mari Holm Lønseth (H) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2327 (2021-2022)
Innlevert: 13.06.2022
Sendt: 14.06.2022
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Besvart: 20.06.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Mari Holm Lønseth (H)

Spørsmål

Mari Holm Lønseth (H): Hvordan vil statsråden sikre at saksbehandlingstiden for søknader om arbeidstillatelse for tredjelandsborgere går ned?

Begrunnelse

Det går godt i norsk økonomi, og en av næringslivets største utfordringer er mangel på kompetent arbeidskraft. Etter pandemien opplever enkelte bransjer ekstraordinære utfordringer med å rekruttere personell. Vi må gjøre mer for å inkludere de som står utenfor inn i arbeidslivet. Samtidig er norsk økonomi avhengig av arbeidskraft fra utlandet, både fra EØS-området og såkalte tredjeland.
Flere melder nå om svært lang saksbehandlingstid for UDI å behandle søknader. Det er særlig krevende på vei inn mot høysesongen i for eksempel reiselivsbransjen. UDI operer med fire måneders saksbehandlingstid, men undertegnede får flere innspill om at mange opplever at saksbehandlingen tar lengre tid. Lang saksbehandlingstid gjør at mange bedrifter går glipp av nødvendig arbeidskraft for å kunne levere tjenestene kunder etterspør.
Regjeringen bør ta grep for å få saksbehandlingstidene ned. Høyre mener blant annet det bør vurderes å utvide spesialistkvoten slik at flere kan få raskere saksbehandling, vurdere å etablere et hurtigspor slik det er i Danmark og vurdere forenklinger for de som har hatt arbeidstillatelse i Norge tidligere hvor det ikke er grunn til å betvile identitet.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Jeg vil vise til mitt svar på spørsmål nr. 2323 fra stortingsrepresentant Liv Kari Eskeland. Jeg gjentar mye av mitt svar til det spørsmålet her, da spørsmålene er om samme tema.
Jeg er opptatt av at UDI skal korte ned saksbehandlingstidene. Saksbehandlingstidene i søknader om oppholdstillatelse som faglært (arbeidssaker) er fortsatt preget bl.a. av oppgaveomfanget som traff utlendingsforvaltningen under pandemien, herunder oppgaver relatert til innreiseregelverket.
Det er viktig å presisere at da innreiserestriksjonene gjaldt, så prioriterte UDI saker hvor innreise til Norge var mulig. Dette bidro til verdiskaping for norsk næringsliv. Resultatet av denne prioriteringen var også at de gruppene hvor innreise var mulig fikk kortere ventetid enn hva som ellers var normalt. De søknadene som ble satt på vent, fordi innreise ikke var mulig, fikk derimot lenger ventetid.
Etter at innreiserestriksjonene ble avviklet har UDI jobbet med å ta unna nettopp de sakene som ble satt på vent. Det jobber UDI fremdeles med. Når det fattes vedtak i disse eldre sakene, slår dette negativt ut på den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden. UDI rapporterer at de frem til nå i år har redusert denne gruppen med eldre saker fra om lag 2 200 saker ved årsskiftet til rett under 800 saker.
Samtidig jobber UDI med å behandle nye saker, for å kunne møte næringslivets behov raskere enn hvis de kun behandlet de eldste sakene først.
UDI har informert brukerne om situasjonen i de kanaler de har, som brukermøter med arbeidsgiversiden og i daglig veiledning.
Saksbehandlingstiden for saker opprettet i 2022 er inntil 4 måneder. Noe som betyr at mange saker også blir behandlet langt raskere enn 4 måneder. Av de sakene som UDI har mottatt så langt i 2022 er 40 pst. blitt behandlet innen 30 dager. Når en sak ikke har de opplysningene og den dokumentasjonen som kreves, må UDI ta kontakt enten med søker eller med arbeidsgiver. Dette påvirker hvor lang tid det tar å behandle søknaden. I tillegg til UDIs saksbehandlingstid, vil det i en del tilfeller være noe ventetid for søkeren for å få time til innlevering av søknaden hos politiet/ utenriksstasjonen.
I representantens begrunnelse for spørsmålet, nevnes et forslag fra Høyre om å utvide spesialistkvoten. Når det gjelder dette forslaget viser Arbeids- og inkluderings-departementet til at den årlige faglærtkvoten hittil aldri har vært fylt opp. Dette innebærer at alle arbeidsinnvandrere som fyller vilkårene i utlendingsforskriften § 6-1, har fått innvilget oppholdstillatelse som faglært etter en forenklet søknadsprosedyre uten individuelle vurderinger av om stillingen kan besettes av innenlandsk eller EØS-arbeidskraft. Fornyet oppholdstillatelse på grunn av arbeid innvilges også etter en forenklet søknadsprosedyre, da kravet om at søkeren må være omfattet av en kvoteordning eller at stillingen ikke kan besettes av innenlandsk eller EØS-arbeidskraft ikke gjelder ved fornyelse, jf. utlendingsloven § 61. Arbeidsinnvandrere som søker om fornyelse senest én måned før oppholdstillatelsen utløper, har dessuten rett til fortsatt opphold på samme vilkår inntil søknaden er endelig avgjort. Dette innebærer at faglærte kan fortsette å jobbe mens søknaden om fornyelse er til behandling.
Representanten tar også opp det såkalte hurtigsporet i Danmark i begrunnelsen for spørsmålet. Hurtigsporet i Danmark innebærer at høyt kvalifiserte arbeidsinnvandrere som har fått tilbud om arbeid hos forhåndsgodkjente virksomheter, kan få en oppholdstillatelse innen 30 dager. For å kunne bli forhåndsgodkjent må virksomhetene oppfylle en rekke vilkår og delta i et veiledningsmøte. Etablering av en slik forhåndsgodkjenningsordning i Norge har vært vurdert tidligere, men har da blitt ansett for å være for ressurskrevende å administrere.
Jeg har stor forståelse for at lang saksbehandlingstid er en ulempe for næringslivet. Nettopp derfor jobbes det for å ta unna restansene av eldre saker i denne porteføljen, samtidig som nye saker skal behandles mer fortløpende. Det er i tildelingsbrevet til UDI for 2022 uttrykt en forventning om at UDI, i samarbeid med politiet, jobber for at saksbehandlingstiden for nye søknader om oppholdstillatelse som faglært normaliseres til om lag 30 dager, slik det var før 2020, og at antallet ubehandlede saker reduseres. UDI mener det er mulig å komme ned til ca. 30 dagers saksbehandlingstid i arbeidssaker i løpet 2022.
Jeg har tillit til at UDI, sammen med politiet, jobber for å finne de beste tiltakene for mest mulig effektiv saksbehandling innenfor de rammene som er gitt av Stortinget og departementet. Jeg vil fortsatt følge utviklingen i saksbehandlingstidene tett gjennom styringsdialogen departementet har med UDI.