Skriftlig spørsmål fra Olve Grotle (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2309 (2021-2022)
Innlevert: 10.06.2022
Sendt: 13.06.2022
Rette vedkommende: Fiskeri- og havministeren
Besvart: 21.06.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Olve Grotle (H)

Spørsmål

Olve Grotle (H): Ser statsråden at forslaget til ny lov om norske løns- og arbeidsvilkår vil kunne føre til færre cruiseturistar og dermed svekke næringsgrunnlaget for distrikts-reiselivet langs Norskekysten?

Begrunnelse

Høyre viser til regjeringens nylige fremlagte forslag til ny lov om norsk lønn i norske farvann og på norsk sokkel. I pressemelding stadfester regjeringen at forslaget for cruise betyr at; “Loven vil gjelde cruise når skipet seiler mellom norske havner eller utelukkende opererer ut fra én norsk havn. For cruiseskip som kommer fra eller som skal til utenlandsk havn, gjelder kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår kun dersom over halvparten av seilasen målt i tid skjer i norsk territorialfarvann.”
Høyre forstår at regjeringens intensjon med lovforslaget er å fremme et rettferdig og anstendig arbeidsliv i norske farvann og på norsk sokkel ved å sikre arbeidstakere på skip norske lønns- og arbeidsvilkår. Vi er imidlertid i tvil på om lovforslaget treffer formålet, og vi er i tillegg bekymret for at en mulig konsekvens av et nytt forslag vil medføre at internasjonal cruisetrafikk vil velge færre anløp, velge bort snuhavner i Norge, eller i ytterste konsekvens – velge bort Norge som destinasjon helt.
Et slikt utfall vil ha enorme konsekvenser for en allerede presset reiselivsnæring, og for mange små og store kystsamfunn i Norge.
Høgre spør difor kva økonomiske konsekvensar har forslaget til ny lov om norske løns- og arbeidsvilkår for kystsamfunn og reiseliv.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Regjeringa har i lovforslaget foreslått at kravet til norske løns- og arbeidsvilkår for cruiseskip skal gjelde når skipa seglar mellom norske hamner, og berre når meir enn halvparten av seglasen målt i tid skjer i norsk territorialfarvatn. Ein har på denne måten i praksis søkt å avgrense mot skip i internasjonal fart, og operasjonalisere einigheita i Holmefjordutvalet. Eventuelle tilpassingar og konsekvensar av eit krav om norske løns- og arbeidsvilkår vil difor truleg vere avgrensa til cruiseskip som i dag i hovudsak seglar langs den norske kysten.
Lovforslaget søkjer å balansere omsynet til å fremje norsk skipsfart og konkurransedugleik i ein internasjonal marknad, med omsynet til å sørgje for gode og rettferdige vilkår for arbeidstakarar. Mitt syn er at føremålet regjeringa ønsker å oppnå, nemleg å beskytte arbeidstakarar og motverke låglønnskonkurranse er så viktig at det rettferdiggjer eit slikt krav, også dersom kravet skulle vise seg å føre til nokon færre cruiseturistar. Regjeringa ønskjer å føre ein aktiv næringspolitikk, for å bidra ril å skape fleire heilårsarbeidsplassar, ikkje minst i reiselivsnæringa. Til det trengs fleire verktøy i den næringspolitiske verktøykassa. Men for oss er det ikkje aktuell politikk at låglønskonkurranse eller sosial dumping inngår som eit av verktøya.
Lovforslaget er ute på høyring med høyringsfrist 31. august 2022. Eg ser fram til å ta imot innspel til utkastet.