Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2296 (2021-2022)
Innlevert: 10.06.2022
Sendt: 10.06.2022
Besvart: 20.06.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Hvordan vil statsråden ivareta utenlandske sesongarbeidere i Norge som under pandemien ble syke eller holdt seg hjemme fra arbeid etter instruks fra arbeidsgivere på bakgrunn av smittvernsanbefalinger fra HOD og FHI i 2020 og 2021, ikke får tilbakekalt sine midlertidige oppholdstillatelser og senere risikerer utvisning fra Norge og vil statsråden klargjøre gjeldende praksis for UDI?

Begrunnelse

I årene 2020 og 2021 har Covid-19 pandemien skapt utfordringer, for arbeidsgivere så vel som arbeidstakere, herunder innenfor landbruk og andre sesongbaserte virksomheter. Flere arbeidsgivere sto frem med en stor mangel på arbeidskraft med bakgrunn i at det var stengte grenser til Norge våren 2020.
Dette ble senere myket opp, men for mange arbeidstakere var sesongen halvveis over, da sesongarbeiderne i praksis kunne reise inn i Norge. Etter at sesongarbeiderne omsider hadde kommet til Norge var det også praktiske problemer med å få gjennomført arbeidet. Dette på bakgrunn av sykdom og gjentakende formaninger gjennom ukentlige pressekonferanser, hvor alle ble bedt om å holde seg hjemme fra arbeid ved sykdom eller symptomer.
Rettighetene til sesongarbeidere i folketrygdloven er begrensede og det er uklart hvordan rettighetene etter utlendingsloven, til sesongarbeidere som har vært syke eller har hatt symptomer, og følgelig har holdt seg hjemme fra arbeidet, vil stå seg med tanke på oppfyllelse av vilkårene til oppholdstillatelsen når antallet arbeidsdager har blitt kraftig redusert sammenlignet med informasjonen som er gitt i forbindelse med søknaden om oppholdstillatelse.
I verste fall vil konsekvens for sesongarbeidere som har holdt seg hjemme fra arbeidet under pandemien, risikere å bli utsatt for en sak om tilbakekall og senere utvisning, samt at tilgangen til sesongarbeidere for det norske landbruket så vel som andre arbeidsgivere reduseres.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Oppholdstillatelse for sesongbasert arbeid etter utlendingsforskriften § 6-3 innvilges på bakgrunn av et konkret arbeidstilbud på heltid med norske lønns- og arbeidsvilkår. Varigheten på såkalte sesongtillatelser tilsvarer lengden på det konkrete arbeidstilbudet, som tilsammen ikke kan overstige seks måneder. En sesongtillatelse danner ikke grunnlag for permanent oppholdstillatelse og det er en klar forutsetning om at søkeren forlater Norge ved tillatelsens utløp.
Sesongtillatelser kan tilbakekalles etter alminnelige forvaltningsrettslige regler dersom arbeidsforholdet opphører før tillatelsens utløp, jf. utlendingsforskriften § 6-11. Det følger videre av utlendingsloven § 63 at en oppholdstillatelse kan kalles tilbake dersom søkeren mot bedre vitende har gitt uriktige opplysninger eller tilbakeholdt opplysninger av vesentlig betydning for vedtaket. Ved brudd på utlendingsloven, for eksempel på grunn av vesentlig uriktige eller villedende opplysninger, skal utvisning vurderes etter utlendingsloven § 66.
UDI opplyser at de ikke har tilbakekalt sesongtillatelser eller utvist sesongarbeidere på bakgrunn av smittevernrelatert fravær under pandemien. Erfaringsmessig tilbakekalles få sesongtillatelser og sesongarbeidere utvises sjelden. Dersom UDI får informasjon om at vilkårene for en sesongtillatelse ikke lenger er til stede, for eksempel når arbeidet opphører tidligere enn planlagt, vil de vurdere om tillatelsen skal kalles tilbake etter reglene i utlendingsforskriften § 6-11 første ledd. I denne vurderingen tas det blant annet hensyn til hvor lang tid det er igjen før tillatelsen utløper. I henhold til gjeldende praksis vil UDI tilbakekalle en sesongtillatelse dersom søkeren har gitt uriktige opplysninger eller har fortiet forhold av betydning for tillatelsen. UDI vil også vurdere om sesongarbeideren skal utvises hvis forholdene i saken utgjør et brudd på utlendingsloven. Typiske eksempler på brudd på utlendingsloven er fremleggelse av falske arbeidstilbud eller proformasaker der formålet med oppholdet i realiteten er et annet enn sesongarbeid.
Jeg har tillit til at UDI behandler saker om sesongbasert arbeid innenfor rammene av utlendingsloven og -forskriften.