Skriftlig spørsmål fra Irene Heng Lauvsnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2246 (2021-2022)
Innlevert: 03.06.2022
Sendt: 03.06.2022
Besvart: 13.06.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Irene Heng Lauvsnes (H)

Spørsmål

Irene Heng Lauvsnes (H): Hvordan vil statsråden bidra til bedre likebehandling mellom pendlere som er avhengig av ferje og pendlere som er avhengig av et ferjeavløsningsprosjekt?

Begrunnelse

I Rogaland binder Ryfast byene på Nord-Jæren sammen med distriktet Ryfylke. Ryfast er et ferjeavløsningsprosjekt som ble vedtatt i Stortinget i 2012 og offisielt åpnet i 2020. Pendlerprisen var 188 kr/dag når ferjen ble lagt ned. Pendlerprisen i ferjeavløsningsprosjektet Ryfast er 268 kr, det vil si en økning på 42 % sammenlignet med ferjeprisen. Regjeringen innførte en reduksjon på 30 % for ferjetakster ved nyttår. Dersom ferjen hadde fortsett å gå ville prisen med reduserte ferjetakster vært 140 kr. Til sammenligning er det varslet en økt bompris i Ryfast på 6,15 %. Bomtaksten i Ryfast vil med ny takst være over dobbelt så stor som om det fortsatt hadde vært ferje. I tillegg kommer økning av drivstoffutgifter for å daglig kjøre 40 km gjennom Ryfast. Samlet sett vil det i løpet av 2022 koste over 8 000 kr i måneden å pendle med bensinbil gjennom Ryfast. Til sammenligning ville pendlerutgiftene i dag vært 2 800 kr per måned, om strekningen fortsatt ville blitt betjent av en ferje.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg leser spørsmålet til å i første rekke være relatert til rv 13 Ryfylkesambandet (Ryfast).
Jeg vil vise til at Stortinget gjennom behandlingen av Prop. 109 S (2011-2012) sluttet seg til forslaget om utbygging og finansiering av rv 13 Ryfast, jf. Innst. 363 S (2011–2012). Det var opprinnelig forutsatt at begge ferjesambandene som tidligere var finansiert med offentlige tilskudd, skulle nedlegges. Imidlertid er det i etterkant lagt opp til kommersiell ferjedrift på sambandet Lauvvik – Oanes. Dette er vurdert å kunne påvirke trafikken for rv 13 Ryfast.
Etter initiativ fra Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune la Samferdselsdepartementet ved Prop. 44 S (2019-2020) frem et forslag til et særskilt unntak for prosjektet rv 13 Ryfast fra de ordinære retningslinjer for fastsettelse av takster for takst- og rabattsystemet. Dette innebærer et endret forslag til takster sammenliknet med det som opprinnelig ble lagt til grunn ved Stortingets behandling av Prop. 109 S (2011–2012). Forslaget hadde bakgrunn i lokalt ønske om lavere takstnivå, enn det Statens vegvesen anbefalte ved takstfastsettelse før oppstart av innkrevingen med utgangspunkt i Prop. 109 S (2011–2012).
Det følger av Stortingets behandling av Prop. 44 S (2019-2020), jf. Innst. 194 S (2019–2020), og vanlig rutine i bompengeprosjekter at økonomien i rv 13 Ryfast og takstene skal bli vurdert på nytt når den faktiske trafikken er kjent, ett år etter at bompengeinnkrevingen er igangsatt. Innkrevingen startet opp 1. februar 2022, med lavere takstnivå enn opprinnelig foreslått i Prop. 109 S (2011-2012) i tråd med Stortingets behandling av Prop. 44 S (2019-2020). En evaluering er forutsatt at skal gjennomføres av bompengeselskapet i samarbeid med Statens vegvesen. Statens vegvesen opplyser overfor meg at dette arbeidet pågår.
Dersom evalueringen tilsier at prosjektet ikke vil være nedbetalt i løpet av forutsatt innkrevingsperiode på 20 år, fremgår det av Stortingets behandling av Prop. 44 S (2019-2020) at takstene i tråd med de lokale vedtakene skal settes opp til nødvendig nivå for å sikre dette. Det legges til grunn at takstene da kan økes innenfor en 20 pst. økning i forhold til de gjennomsnittstakstene som ble lagt til grunn ved Stortingets behandling av Prop. 109 S (2011-2012). Eventuell takstøkning utover dette vil kreve ny behandling av saken i Stortinget.
Det er gjennom Stortingets behandling av Prop. 109 S (2011-2012), jf. Innst. 363 S (2011–2012), forutsatt at takstene skal prisjusteres i samsvar med konsumprisindeksen. Statens vegvesen har ved brev til bompengeselskapet Ferde AS av april i år lagt til grunn at takstnivået skal prisjusteres med 6,15 pst. prisvekst. Etaten har bedt Ferde AS iverksette takstøkningen innen 1. juli i år.
Jeg vil avslutningsvis vise til at det for ferjeavløsningsprosjekt i prinsippet ikke er sammenheng mellom ferjetakster og fastsettelse av bompengetakster på veiprosjektet. Det grunnleggende prinsippet for bompengeinnkreving og fastsettelse av takster er nytteprinsippet, og takstene i bomstasjonene er derfor fastsatt ut fra en vurdering av nytte for trafikantene. Som grunnlag for takstfastsetting har det vært et vanlig prinsipp å ta utgangspunkt i den innsparingen den enkelte trafikant oppnår med kortere reisetid, tilgjengelighet med mer ved å kjøre den nye vegen og at takstene ikke bør overstige trafikantenes innsparinger. For å få et bilde av trafikantenes betalingsvilje, har det som en skjematisk tilnærming i ferjeavløsningsprosjekter vært lagt til grunn ferjebilletten påplusset et påslag på inntil 40 pst., jf. St.meld. nr. 32 (1988-89) Norsk veg- og vegtrafikkplan 1990-93, men det er kun benyttet som et overslag tidlig i arbeidet og ligger ikke til grunn for taksten.