Irene Heng Lauvsnes (H): Hvordan vil statsråden bidra til bedre likebehandling mellom pendlere som er avhengig av ferje og pendlere som er avhengig av et ferjeavløsningsprosjekt?
Begrunnelse
I Rogaland binder Ryfast byene på Nord-Jæren sammen med distriktet Ryfylke. Ryfast er et ferjeavløsningsprosjekt som ble vedtatt i Stortinget i 2012 og offisielt åpnet i 2020. Pendlerprisen var 188 kr/dag når ferjen ble lagt ned. Pendlerprisen i ferjeavløsningsprosjektet Ryfast er 268 kr, det vil si en økning på 42 % sammenlignet med ferjeprisen. Regjeringen innførte en reduksjon på 30 % for ferjetakster ved nyttår. Dersom ferjen hadde fortsett å gå ville prisen med reduserte ferjetakster vært 140 kr. Til sammenligning er det varslet en økt bompris i Ryfast på 6,15 %. Bomtaksten i Ryfast vil med ny takst være over dobbelt så stor som om det fortsatt hadde vært ferje. I tillegg kommer økning av drivstoffutgifter for å daglig kjøre 40 km gjennom Ryfast. Samlet sett vil det i løpet av 2022 koste over 8 000 kr i måneden å pendle med bensinbil gjennom Ryfast. Til sammenligning ville pendlerutgiftene i dag vært 2 800 kr per måned, om strekningen fortsatt ville blitt betjent av en ferje.