Skriftlig spørsmål fra Emma Watne (R) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2053 (2021-2022)
Innlevert: 12.05.2022
Sendt: 13.05.2022
Besvart: 23.05.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Emma Watne (R)

Spørsmål

Emma Watne (R): Ved behandlingen av Dokument 8:154 S (2020–2021), Innst. 379 S (2020–2021) ble følgende forslag enstemmig vedtatt; «Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sørger for at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav.»
Kan statsråden svare på når det er forventet at et forslag til nasjonale retningslinjer blir lagt fram av regjeringen?

Begrunnelse

Det er flere NAV-kontorer rundt omkring i landet som er åpent for drop-inn få timer i uka. I Tvedestrand for eksempel, har NAV-kontoret kun åpent for drop-inn 4 timer i uka. Dette er ikke tilstrekkelig for å sikre alle grupper i samfunnet nok tilgjengelighet til sitt lokale NAV-kontor. Særlig gjelder dette i akutte situasjoner. Slik det er i dag, så er det lagt opp til bruk av tjenester på internett via Nav.no med innlogging med Bank ID og telefon til NAV kontaktsenter.
Grupper i samfunnet som rusavhengige, fremmedspråklige, psykisk syke, mennesker med nedsatt funksjonsevne og personer innenfor autismefeltet er eksempler på grupper som kan slite med å ha kontakt med NAV kun gjennom den digitale og telefon-baserte veien. Det er derfor verdt å minne statsråden om at hun har et enstemmig Stortinget som har bedt regjeringen utarbeide nasjonale retningslinjer som sørger for at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent NAV.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Som statsråd Tajik svarte representanten Stokkebø 18. februar i år, er det den enkelte kommune som i dialog med Arbeids- og velferdsetaten avgjør hva som skal være åpningstidene for drop-in på det enkelte NAV-kontor. Ettersom det er stor variasjon mellom kommuner, er det nødvendig å ta hensyn til lokale forutsetninger når det enkelte NAV-kontor gjør vurderinger av tilgjengelighet og sikkerhet for både brukere og ansatte.
For råd og veiledning, for eksempel ved individuelle vurderinger om økonomisk sosialstønad, vil det som hovedregel være mest hensiktsmessig med en planlagt avtale, slik at både bruker og veileder kan være forberedt og ha mulighet til å sette av tilstrekkelig tid. Stort sett er det enkelte NAV-kontor åpent i normal kontortid for avtalte møter mellom den enkelte bruker og veileder på NAV-kontoret. Når det gjelder åpningstider for drop-in, varierer det basert på vurderinger av lokale forhold og behov.
NAV-kontoret skal likevel fortsatt være det siste sikkerhetsnettet for dem som trenger akutt sosialstøtte eller tak over hodet. Personer med slike behov skal kunne få hjelp uten avtale på forhånd. Det stiller krav til hvordan det enkelte NAV-kontor sikrer tilgjengeligheten til tjenestene.
Helsetilsynet og statsforvalterne gjennomførte i 2020-2021 en landsomfattende undersøkelse av tilgjengeligheten til de sosiale tjenestene i NAV. Helsetilsynet peker bl.a. her på at de mest utsatte brukerne ikke alltid får tilstrekkelig tilgjengelige tjenester og kontakt med NAV-kontoret når det er nødvendig, bl.a. fordi NAV-kontoret ikke alltid svarer på telefon fra bruker via NAV Kontaktsenter.
Som en del av oppfølgingen etter gjennomgangen fra Helsetilsynet, har Arbeids- og velferdsdirektoratet i brev til alle landets kommuner bedt om at alle kommuner oppretter vakttelefon som NAV Kontaktsenter kan nå når brukere har akutt behov for kontakt med NAV-kontoret.
Jeg legger vekt på at både Arbeids- og velferdsetaten og den enkelte kommune nå følger opp rapporten og anbefalingene fra Helsetilsynet. Det er nødvendig for å sikre god tilgjengelighet for alle som har behov for tjenester fra NAV, innenfor rammene av NAV-loven og sosialtjenesteloven. Det er likevel den enkelte kommune og det enkelte NAV-kontor som kan avgjøre detaljene i hvordan dette praktisk kan gjøres utfra lokale forhold til beste for brukerne med ulike behov.
Arbeidet med å gjøre arbeids- og velferdsforvaltningen tilgjengelig og tilpasset brukernes ulike behov er en sentral oppgave for denne regjeringen. Dette arbeider vi nå med i tett dialog med forvaltningen, brukerne og de ansattes organisasjoner. Jeg vil redegjøre for dette arbeidet på en hensiktsmessig måte overfor Stortinget.