Emma Watne (R): Ved behandlingen av Dokument 8:154 S (2020–2021), Innst. 379 S (2020–2021) ble følgende forslag enstemmig vedtatt; «Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sørger for at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav.»
Kan statsråden svare på når det er forventet at et forslag til nasjonale retningslinjer blir lagt fram av regjeringen?
Begrunnelse
Det er flere NAV-kontorer rundt omkring i landet som er åpent for drop-inn få timer i uka. I Tvedestrand for eksempel, har NAV-kontoret kun åpent for drop-inn 4 timer i uka. Dette er ikke tilstrekkelig for å sikre alle grupper i samfunnet nok tilgjengelighet til sitt lokale NAV-kontor. Særlig gjelder dette i akutte situasjoner. Slik det er i dag, så er det lagt opp til bruk av tjenester på internett via Nav.no med innlogging med Bank ID og telefon til NAV kontaktsenter.
Grupper i samfunnet som rusavhengige, fremmedspråklige, psykisk syke, mennesker med nedsatt funksjonsevne og personer innenfor autismefeltet er eksempler på grupper som kan slite med å ha kontakt med NAV kun gjennom den digitale og telefon-baserte veien. Det er derfor verdt å minne statsråden om at hun har et enstemmig Stortinget som har bedt regjeringen utarbeide nasjonale retningslinjer som sørger for at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent NAV.