Skriftlig spørsmål fra Charlotte Spurkeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2045 (2021-2022)
Innlevert: 12.05.2022
Sendt: 13.05.2022
Besvart: 23.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Charlotte Spurkeland (H)

Spørsmål

Charlotte Spurkeland (H): Hvor ligger prosjektet Forlenget Fløyfjellstunnel i statens prioriteringsliste, er det fortsatt slik at man kan forvente byggestart i 2025 slik bybaneprosjektet krever – og hva er resultatene av verdianalysen for tunneloppgraderingen av søndre del?

Begrunnelse

Statens vegvesen har presentert oversikt over prioriterte veiprosjekt denne uken, og prosjektet forlenget Fløyfjellstunnel i Bergen kommune står ikke på listen.
E39 Fløyfjellstunnelen skal forlenges til Eidsvåg slik at bybanen til Åsane kan ha trase i dagen gjennom ytre Sandviken. I tillegg skal søndre del oppgraderes i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften. Forlengelse av Fløyfjellstunnelen planlegges av Bergen kommune i forbindelse med planarbeidet for Bybanen byggetrinn 5. Reguleringsplan forventes vedtatt våren 2023.
Statens vegvesen har startet reguleringsplanarbeid for søndre del. Planforslag skal etter planen foreligge sommer 2022 og vedtatt reguleringsplan sommer 2023.
Statens vegvesen vurderer i følge sine nettsider det slik at det ifm tunneloppgraderingen bør bygges et nytt tunnelløp som kobler seg på dagens tunnelløp helt i sør før det kommer ut på Nygårdstangen. Det vil redusere byggetiden og medføre mindre trafikale ulemper fordi en kan bygge mye av tunnelanlegget uavhengig av trafikken.
Spørrer er kjent med at det er laget en verdianalyse som ikke enda er offentlig som har vurdert bla om søndre del enten skal bygges ut med strossing av dagens to tunnelløp, eller at det skal bygges et nytt løp og strossing av dagens nordgående tunnelløp.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 er det prioritert midler til delfinansiering av Bybanen til Åsane innenfor 50/50-ordningen (statlig tilskudd til store kollektivprosjekter). Det er også prioritert midler innenfor veirammen til forlengelse av E39 Fløyfjellstunnelen. Dette veiprosjektet er en forutsetning for bybaneutbyggingen, men er ikke en del av 50/50-ordningen. I Nasjonal transportplan er statlige midler til Bybanen til Åsane inkludert Fløyfjellstunnelen basert på foreløpige kostnadsanslag, og bompengebidraget til de to prosjektene er ikke avklart. Videre heter det at endelig statlig bidrag og delvis bompengefinansiering vil bli gjenstand for forhandlinger med lokale myndigheter.
Statens vegvesen har vurdert de store veiprosjektene som er prioritert i Nasjonal transportplan ut fra planstatus, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger. 10. mai i år mottok Samferdselsdepartementet etatens faglige tilråding om gjennomføringsrekkefølge de neste årene. Statens vegvesen skal presentere en slik porteføljeprioritering hvert år. Dette er en faglig tilrådning som Samferdselsdepartementet vil bruke i sitt arbeid, og som er særlig viktig sett i lys av at budsjettrammene framover ventes å bli strammere som følge av at norsk økonomi er i en høykonjunktur med høy lønns- og prisvekst.
Forlengelse av E39 Fløyfjellstunnelen er ikke er med i prioriteringslista som Statens vegvesen nylig la fram. Prosjektet er ikke kategorisert som et rent veiprosjekt, men som kollektiv/vei og vil derfor bli prioritert sammen med et eventuelt statlig bidrag til bybanen til Åsane. Videre er ikke prosjektet tilstrekkelig modent for oppstart ettersom reguleringsplan for tiltaket mangler.
Andre del av spørsmålet gjelder eksisterende Fløyfjellstunnel (søndre del). Dette var opprinnelig definert som et rent tunneloppgraderingsprosjekt. Statens vegvesen opplyser at etter ulike vurderinger, herunder Bergen kommunes pågående arbeid med Trafikkplan sentrum som trolig fører til vedtak om stenging av sentrum for gjennomkjøring, vil prosjektet få endret karakter, ettersom stenging vil innebære at E39 gjennom Fløyfjellstunnelen vil være uten omkjøringsvei. For å få en ytterligere vurdering av mulige løsninger ble det derfor gjennomført en verdianalyse. Denne verdianalysen viser at dersom man legger vekt på dagens og framtidig trafikkavvikling i Bergen, er det behov for tiltak ut over minimale tiltak knyttet til tunnelsikkerhetsforskriften. Statens vegvesen vil vurdere resultatene fra verdianalysen og løsningene som foreslås.
Når det gjelder byggestart av forlenget Fløyfjellstunnel i 2025, er det i spørsmålet vist til at Bergen kommune opplyser at reguleringsplan forventes vedtatt våren 2023. Dersom denne planen ikke inneholder elementer som kan medføre videre saksgang før reguleringsplanen blir stadfestet, opplyser Statens vegvesen at prosjektet kan meldes inn som modent for videre prioritering etter dette, og gjennomgang etter ekstern kvalitetssikring (KS2) kan starte. Etter dette vil prosjektet bli vurdert opp mot andre prosjekter i samme tidsrom og etter hvert kunne komme i posisjon for løyving av midler. Som omtalt over er finansieringen av prosjektet så langt uavklart. Grunnet endring av behovet for tiltak på eksisterende Fløyfjellstunnel mener Statens vegvesen at prosjektene sannsynligvis vil måtte vurderes samlet.