Fredrik Holm (H): Hvilke møter og korrespondanse med Halden kommune har statsråden deltatt i for å få fremgang i arbeidet med å fjerne Svinesundstersklene i Ringdalsfjorden etter at han tiltrådde regjeringen, og hvilke planer har statsråden for fremtiden med sikte på å løse denne utfordringen?
Begrunnelse
Nexans i Halden er en av Østfolds største arbeidsplasser og er verdensledende på bygging av kabler for å transportere kraft og kommunikasjon. I fjor ble det kjent at det franske konsernet vil investere en milliard i anlegget i Halden. Dette er selvfølgelig svært gledelig, men Nexans har utfordringer som har vært velkjente i mange år.
Ringdalsfjorden er innseilingen til Halden. På ett punkt er dybden betydelig redusert på grunn av undersjøiske terskler som stikker opp av fjordbunnen. Dette betyr at de største fartøyene ikke kan gå inn til Halden og legger således begrensninger på Nexans’ muligheter for utvikling.
Den store utfordringer ligger i at riksgrensen mellom Norge og Sverige går midt i fjorden. Dersom det skal gjøres inngrep i fjorden for å fjerne tersklene må dette gjøres i samarbeid med svenske myndigheter. Området som Ringdalsfjorden ligger i er også omfattet av EUs Natura2000-områder. Det er mange instanser som er involvert både på Norsk og Svensk side i tillegg til EU.
Denne problemstillingen er for stor til at Halden kommune kan håndtere den alene. Dersom det skal skapes fremdrift må departementet drive saken. Saken kan ikke kastes mellom diverse direktorater og avdelinger i departementet og det er statsråden som må vise politisk handlingskraft for å komme videre.
I behandlingen av Nasjonal Transportplan i juni i 2021 ble det fattet vedtatt i Stortinget om å «løse utfordringene Svinesundstersklene har for innseilingen til Halden». Å slipe ned Svinesundstersklene er altså en del av Kongerikets transportstrategi som alle partier i regjeringen har stilt seg bak.