Terje Hansen (FrP): Kystnære rekefiskere har problemer med å oppnå lønnsomhet i sitt fiskeri. I begrunnelsen til dette spørsmålet nevnes en rekk tiltak som kunne ha avhjulpet denne situasjonen.
Hva gjør fiskeri- og havministeren for å bidra til å avhjelpe både fartøy og landanlegg for å få en forsvarlig drift, og hva gjør ministeren for å avhjelpe kystnære rekefiskere med å oppnå lønnsomhet i sitt fiskeri?
Begrunnelse
Norsk landbasert rekeindustrien prosesserer i hovedsak reker som fiskes fra havgående flåte som driver sitt fiskeri i Barentshavet. De 2 store landbaserte produsentene ligger i Senja og har vanligvis 25-30 000 tonn reker i årlig produksjon som i hovedsak bearbeides for eksport.
I tillegg finnes det 3-4 mindre bedrifter som baserer sin produksjon fra kystflåten.
De landbaserte produksjonsanleggene har en samlet sysselsetting på ca. 600 arbeidsplasser.
Samtidig har norske myndigheter både i 2015 og 2021 gitt nye reke trål tillatelser uten at dette har økt aktiviteten i rekefiskeriet.
Pr. 2022 er det 52 fartøyer med tillatelser, mens bare 15-20 fartøyer kan sies å drive et aktivt fiskeri.
Å drive tråling er svært energikrevende, noe som nå gir seg utslag i at færre fartøy finner dette fiskeriet lønnsomt.
Samtidig har landindustrien inngått forward kontrakter på pris og levering. Dette påfører landbasert næring store konsekvenser ved kontraktsbrudd fordi forventet rekeleveranser reduseres pga. mindre fiskeri grunnet drivstoffkostnader.
Samtidig får vi som en konsekvens av sanksjonene mot Russland at Grønland nå har forlatt det russiske markedet og tilbyr dette volumet på ca. 30 000 tonn til et internasjonalt marked.
Dette påfører norske produsenter marginskvis fordi dette er markedet norske konkurrenter operer.
For å styrke leveransen av reker kan norske myndigheter faktisk stille krav til at de som har rekekonsesjoner faktisk fisker på disse.
Dagens regelverk for å trekke tilbake tillatelser bygger på at det ikke er levert inn fangst i kalenderåret, samt de 2 foregående år.
Så har vi også muligheten til å kunne komme næringa i møte ved å justere grensen fra 250 nautisk mil og til 200 nautiske mil for avgiftsfritak.
Noe som ville fjernet mineraloljeavgift, co2 avgift og NOx avgift. Beløpet utgjør kr 3,81 pr/liter med mulig fratrekk på kr 1,76 etter søknad til garantikassen.
I dagens avgiftsregime må fartøy svare for full avgift med kombinasjonsfiske innenfor og utenfor sone.
Gitt at grensen flyttes til 200nm, ønskes det at avgiften endres slik at denne betales for de faktiske døgn du er innenfor sonen.
Kystfiske etter reker består i hovedsak av rekefiskeri i Nord Norge samt Sørlandet. For Sørlandet består kystfiske i all hovedsak av rekefiskeri.