Sandra Bruflot (H): Hva vil statsråden gjøre for at det kan skaffes tilstrekkelig finansiering til at hovedentreprisene på Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss kan starte opp i 2024, slik Nye Veier legger til grunn? Nye Veier arbeider i den forbindelse etter en plan med vedtak av Utbyggingsavtale i 2023, vil statsråden legge til rette for at denne tidsplanen kan oppfylles?
Begrunnelse
Oppstart av arbeidet med den lange jernbanetunnelen fra Jong til Sundvolden i 2024, vil være helt avgjørende for å unngå ytterligere forsinkelser av vei- og baneprosjektet. For å få til dette, må Nye Veier også få anledning til å igangsette forberedende oppstartsarbeider i 2023. Det er avsatt 6,6 milliarder kroner til Ringeriksbanen i første seksårsperiode av NTP. I tillegg har Viken fylkeskommune forpliktet å gi en bompengegaranti på 3 milliarder kroner, mens Staten har gitt en driftskreditt på 1 milliard kroner. Dermed er det til sammen 10,6 milliarder kroner til disposisjon for prosjektet i første NTP-periode. Dette er tilstrekkelig for å sikre byggestart i 2024, dersom Regjeringen vil.