Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1911 (2021-2022)
Innlevert: 26.04.2022
Sendt: 26.04.2022
Besvart: 03.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Dimensjonerende hastighet på 110 km/t ble innført som et premiss for nye motorveier av den forrige regjeringen.
Mener samferdselsministeren at 110 km/t fortsatt skal være dimensjonerende hastighet og et premiss for alle nye motorveier, herunder ny E6 ved Lillehammer?

Begrunnelse

Statsforvalteren i Innlandet gir Nye Veier tillatelse til å bygge ny, fire-felts E6 på bru gjennom Lågendeltaet naturreservat i Lillehammer kommune. Statsforvalteren har lagt til grunn at det ikke finnes andre traseer med mindre skadevirkning når premisset er at veien skal dimensjoneres for hastighet på 110 km/t.
En fire-felts motorveg dimensjonert for hastighet 110 km/t gjennom et naturreservat strider helt klart med vernevedtakets formål og vil påvirke verneverdiene. Statsforvalteren opplyser at det ved utredning av trase, så ville ikke Statens vegvesen planlegge for en veg dimensjonert for hastighet 80 km/t fordi dette ikke var i tråd med føringene de hadde for oppdraget. Premisset betyr at andre og mindre inngripende traseer ikke inngår i beslutningsgrunnlaget for Statsforvalterens vedtak. Dette på tross av at Stortinget i desember 2021, som et ledd i avtalen om statsbudsjettet for 2022, presiserte at Statens vegvesen og Nye Veier må utnytte handlingsrommet i regelverket for veibygging for å hindre tap av natur og matjord og redusere kostnader og bompenger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som grunnlag for vegplanleggingen og standardvalg i veinormalene, herunder dimensjonerende hastighet, beregnes trafikkmengden på aktuell ny vei 20 år etter forventet åpningsår. Sammen med kunnskap om hvilket behov veien skal tjene, danner dette grunnlaget for vurderingen av standardvalg ut fra veinormalene.
Plan- og gjennomføringsprosessen av veiprosjekter legger videre føringer for en rekke bærekraftsvurderinger, herunder arealbeslag, virkninger på natur og miljø samt klimavirkninger, som både Statens vegvesen og Nye Veier AS vektlegger tungt. Det gjøres også samfunnsøkonomiske analyser i alle veiprosjekter gjennom planprosesser etter plan- og bygningsloven. Her skal både prissatte og ikke-prissatte konsekvenser, blant annet for klima og miljø, vurderes.
Ved behandlingen av Innst. 2 S (2021-2022) vedtok Stortinget underpunkt 21 til vedtak 35, hvor regjeringen ble bedt om å sørge for at Statens vegvesen og Nye Veier AS ved bygging av nye veier bruker handlingsrommet i veinormalene for å sikre at tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig. Dette gjelder selvsagt også vernede områder som Lågendeltaet ny E6 ved Lillehammer vil krysse. Departementet arbeider med å følge opp anmodningsvedtaket, og vil gjøre en større gjennomgang av veinormalene, herunder hva som skal være innslagspunkt for firefeltsveg. Jeg vil komme nærmere tilbake til dette når gjennomgangen er ferdig.