Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1896 (2021-2022)
Innlevert: 25.04.2022
Sendt: 25.04.2022
Besvart: 02.05.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Er ministeren villig til å sørge for at lokaltogene på hovedbanen ikke har endestasjon på Dal men fortsetter videre til Eidsvoll stasjon slik at Eidsvoll igjen blir endestasjon på hovedbanen?

Begrunnelse

I dag har Linje 13 på hovedbanen endestasjon på Dal, foruten siste avgang på kvelden som går videre helt frem til Eidsvoll stasjon.
Mangelen på flere togavganger på hovedbanen helt frem til Eidsvoll stasjon fører til et vesentlig dårligere lokaltog- og kollektivtilbud på Øvre Romerike og spesielt for Eidsvoll. Dette er negativt for bosetting, pendlere og spesielt for elvene på Eidsvoll videregående skole.
Det er mange pendlere i Eidsvoll som har sitt arbeid i Ullensaker. De fleste av disse velger i dag å pendle med egen bil siden det er et manglende raskt kollektivt togtilbud mellom Eidsvoll og Jessheim.
Flere av elevene på Eidsvoll Videregående, da særlig på yrkesfag linjene, bor i Ullensaker kommune og må bruke minst et par timer hver eneste dag for å komme seg til og fra skolen med en lang bussreise som eneste kollektive mulighet. Totalt sett tilsvarer reisetiden for disse eleven minst 10 timer i uka. Dette gir disse elevene minst 40 timer pr måned som bare går bort på reising for å komme seg på skolen. Dersom lokaltoget på hovedbanen hadde gått helt frem til Eidsvoll stasjon ville reisetiden blitt mer enn halvert.
Det bør være mulig å sørge for at lokaltogene på hovedbanen ikke har endestasjon på Dal men fortsetter videre til Eidsvoll slik at Eidsvoll blir endestasjon. Det bør i hvert fall være mulig å sørge for at ett eller flere av togene om morgenen eller på ettermiddagen har Eidsvoll som endestasjon.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jernbanedirektoratet gjennomførte en konseptvalgutredning (KVU) av Hovedbanen Nord i 2021. En forlengelse av linje L13 mellom Drammen og Dal til Eidsvoll ble utredet i dette arbeidet. Dette ble vurdert å være utfordrende og kostbart, og ikke anbefalt.
Det er gjennomført en kvalitetssikring (KS1) av utredningen, og KVU og KS1 ligger nå til behandling i departementet. Videre prosess i slike saker er at det tas et konseptvalg som angir retningen for mer detaljert planlegging.
Lokaltogene på Hovedbanen hadde tidligere endestasjon på Eidsvoll. Hovedårsaken til at dette ble endret var at de store reisemarkedene mellom Eidsvoll og Oslo benyttet avganger på Gardermobanen med raskere kjøretid.
Jernbanesystemet er komplekst og sammensatt, og endringer et sted vil kunne føre til uønskede virkninger andre steder. Jernbanedirektoratet viser i sin utredning til at en forlengelse av L13 til Eidsvoll nå vil kunne gå på bekostning av tilbudsforbedringer andre steder på Østlandet. I tillegg peker Jernbanedirektoratet på kapasitetsutfordringer på Eidsvoll stasjon.
Ruter kjører i dag busser på strekningen Jessheim-Eidsvoll. Vi har forstått det slik at reisetiden med bussene oppleves som uforholdsmessig lang fordi bussene har mange stoppesteder. Hvorvidt endringer i busstilbudet kan bedre situasjonen for de reisende, må vurderes av lokale myndigheter siden ansvaret for lokal transport tilligger dem.