Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1742 (2021-2022)
Innlevert: 31.03.2022
Sendt: 01.04.2022
Besvart: 08.04.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Store summer, også over statsbudsjettet, går i dag til å finansiere Læringsmiljøsenteret i Stavanger og NUBU, som står bak flere standardiserte programmer. Helsedirektoratet anbefaler barnehager og skoler å ta i bruk det omdiskuterte programmet De utrolige årene. Kommersielle aktører som selger programmer til norske barnehager og skoler, legger sterke føringer på det pedagogiske innholdet.
Mener statsråden at det er fornuftig at det offentlige støtter og finansierer utvikling og utbredelse av slike programmer?

Begrunnelse

Bruken av standardiserte programmer i barnehager og skoler er utbredt og ofte påført de ansatte ovenfra, med en svekkelse av det pedagogiske handlingsrommet i møte med barna som konsekvens. Standardiserte programmer og metoder er omdiskutert i fagfeltet.
At det brukes store ressurser på noe lærere i barnehage og skole ikke har bedt om, er i seg selv et problem. Dette er typisk for nesten alle disse programmene: de er ikke utviklet eller innført for å løse et problem som beskrives av de som kjenner situasjonen og er nær barna/elevene, men blir i hovedsak pålagt av noen utenfra som vil vise at de «gjør noe». Utgangspunktet er altså en grunnleggende mistillit til de profesjonelle. Grunnen til at mange lærere og barnehagelærere er kritiske til programmene, er at de opplever at de bygger på helt andre verdier og et helt annet syn på barn enn det de er etisk forpliktet på. Å styrke barnehagenes og skolenes metodefrihet, og hindre at kommuner/barnehageeiere påtvinger dem noe de ikke har etterspurt, er noe av det som kan gjøres for å rydde opp i denne “programindustrien“.
Typisk for programmene er at de selges inn som «evidensbasert» eller forskningsbasert. Det er to problemer med dette. Det ene er det instrumentelle synet på barn. I programmet De utrolige årene brukes oppdragelsesteknikker som timeout og ignorering, det finnes ingen refleksjoner rundt voksnes makt over barn, og det finnes ingen spor av verdien av å lytte til barn, noe som er sentralt i barnehagen og skolens formål. Det andre problemet er om programmene rent faktiske virker. Når aktørene viser til effekt, har de et helt annet evidensbegrep enn f.eks. når man snakker om evidens innenfor medisin. Vanligvis dreier det seg om selvrapportering fra personer som selv har brukt programmet. Typiske for en del av programmene, er at de er utviklet for barn og unge med store atferdsvansker og så oversatt til å gjelde alle. Programmer som opprinnelig var et behandlingsopplegg for barn med utfordringer, blir påført generelt i skoler og barnehager.
Det offentlige bruker store summer på å støtte utvikling og bruk av standardiserte programmer gjennom finansiering av Læringsmiljøsenteret og NUBU. De utrolige årene er en nasjonal satsing fra Helsedirektoratet som anbefaler barnehager, skoler og SFO å ta det i bruk.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Innledningsvis vil jeg understreke at det ikke finnes nasjonale pålegg om å bruke ulike programmer eller metoder for å jobbe godt og systematisk med barnehage- og skolemiljøet. Mange barnehager og skoler gjør dette på en utmerket måte, og de bruker ulike type ressurser for å støtte innsatsen. Men barnehager og skoler er forskjellige, og noen kan vurdere at de trenger ekstra støtte til det systematiske arbeidet med å skape trygge og gode miljø eller til å jobbe spesifikt med ulike tema. Dette kan de for eksempel skaffe seg gjennom ulike strukturerte opplegg eller program fra ulike fagmiljø.
Jeg mener derfor det er viktig at barnehager og skoler har tilbud om og tilgang til ulike og varierte støtteressurser og kompetanseutviklingstiltak som kan bidra til å forebygge mobbing og sikre at alle barn og elever har det trygt og godt. Arbeidet for et trygt og godt barnehage- og skolemiljø er et prioritert område for regjeringen. Det finnes flere statlig finansierte tilskuddsordninger for prosjekter og tiltak som støtter kvalitetsutvikling for barnehage-, skole- og oppvekstfeltet. Jeg kan bare svare for dem som ligger under Kunnskapsdepartementet.
I oppdragsbrev til Utdanningsdirektoratet om videre utvikling av nasjonale kompetansetiltak som støtter arbeidet med å bygge trygge og gode barnehage- og skolemiljøer, varslet departementet at det kunne bli aktuelt med et oppdrag om å utrede muligheten for bedre å koordinere ulike statlige tilskuddsordninger til læringsmiljø- og antimobbeprogrammene. Departementet er i gang med å vurdere dette.
Ulike program har gjennom Utdanningsdirektoratet blitt tildelt om lag 4 millioner kroner årlig de siste årene. Støtten til programmene utgjør en mindre del av de om lag 115 millionene som i 2022 går til arbeidet mot mobbing og for et bedre barnehage- og skolemiljø under Kunnskapsdepartementets budsjett. Foreløpig har Utdanningsdirektoratet fått i oppdrag å bevilge støtte til læringsmiljø- og antimobbeprogrammer i perioden 2021-2023.
Jeg vil legge til at de ulike programmene ikke kan dekke alle behov i arbeidet med barnehage- og skolemiljø, men de kan på ulike måter bidra. Det er viktig at barnehager og skoler nøye vurderer ulike dilemma og problemstillinger og bruker klokskap og fornuft når de velger metoder eller opplegg i utviklingsarbeidet. Jeg har tillit til at barnehager og skoler analyserer og kartlegger hvilke kompetanseutviklingsbehov de har og at de følger opp disse med gode og forskningsbaserte tiltak.