Skriftlig spørsmål fra Charlotte Spurkeland (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1728 (2021-2022)
Innlevert: 30.03.2022
Sendt: 31.03.2022
Besvart: 08.04.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Charlotte Spurkeland (H)

Spørsmål

Charlotte Spurkeland (H): Når vil Stortinget få fremlagt sak om behandling av Askøypakken, og vil det være i tide til at saken kan behandles før sommeren?

Begrunnelse

Askøypakken ble vedtatt i 2013 gjennom Stortingets behandling av Prop. 197 S (2012-2013) Delvis bompengefinansiering av Askøypakken i Hordaland. Pakken inneholder 10 vegprosjekter på fylkesvegnettet i kommunen, samt en ramme til kollektivtiltak og en ramme til andre tiltak. Finansiering er basert på bompenger og fylkeskommunale midler. I tillegg til å finansiere vegprosjektene skal bompengepakken også finansiere planlegging, innkrevingskostnader og finansieringskostnader.
Forlengelse av Askøypakken:
Askøy kommune ønsker å forlenge Askøypakken (vedtak i kommunestyret 23.09.2021, sak 82/21). Samferdselsdepartementet har gitt åpning for å forlenge nedbetalingstiden med 5 år. Utkast til stortingsproposisjon er sendt til Samferdselsdepartementet etter kvalitetssikring i Vegdirektoratet. Fylkeskommunen er i dialog med Vegdirektoratet og departementet om saken. Departementet tar sikte på å legge fram saken i vår-terminen i Stortinget. Dette forutsetter at det ved intern høring i de andre departementene ikke kommer opp forhold som gjør at saken ikke kan legges fram.
Det er avklart at det ikke er behov ekstern kvalitetssikring av pakken (KS 2).

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Prop. 101 S (2021-2022) Revidert finansieringsopplegg for Askøypakken i Vestland ble lagt fram i statsråd i dag. I tråd med lokalpolitiske vedtak fra 2021 foreslås det å øke finansieringsgrunnlaget i Askøypakken for å gjennomføre fem gjenstående prosjekter. De økte inntektene vil i hovedsak komme gjennom etablering av en ny bomstasjon og utvidelse av innkrevingstiden med fem år fra 2029, slik at innkrevingsslutt nå kommer ved utgangen av 2033.
Stortinget sluttet seg til Askøypakken første gang i 2013 gjennom behandlingen av Prop. 197 S (2012–2013) Delvis bompengefinansiering av Askøypakken i Hordaland, jf. Innst. 40 S (2013–2014). Samferdselsdepartementet er kjent med at det ble fattet flere lokalpolitiske vedtak om revidering av finansieringsopplegget i perioden 2016-2018. Bakgrunnen var lavere bompengeinntekter en forventet, slik at det ikke var mulig å finansiere alle tiltakene i pakken innenfor den opprinnelige økonomiske rammen.
Retningslinjene for bompengefinansierte bypakker åpner i utgangspunktet ikke for å revidere finansieringsopplegget for å dekke inn kostnadsøkninger og inntektssvikt. Slike pakker skal styres innenfor en fastsatt økonomisk ramme, og manglende finansiering skal håndteres gjennom kutt i prosjekter. Samferdselsdepartementet har likevel valgt å legge avgjørende vekt på at det ble fattet lokale vedtak i saken før de nye retningslinjene kom, og at disse føringene derfor ikke skal ha tilbakevirkende kraft. I forslaget som nå legges fram, er det presisert at Askøypakken framover skal porteføljestyres.