Lars Rem (FrP): Vil samferdselsministeren gjøre noe med fylkesvei 33 før det skjer en alvorlig ulykke, og vil regjeringen prioritere FV33 som den viktige eksportveien den er, og bevilge nødvendige rassikringsmidler og annen finansiering fylkeskommunene trenger for å sikre veien, industrien, transportnæringen og miljøet?
Begrunnelse
FV33 er en av Innlandets viktigste eksportveier men har en svært dårlig veistandard. I 2021 var veien stengt mellom Skreia og Feiring i lang tid pga. utbedring etter ras. Med de store nedbørsmengdene som kom i mai 2021 kan det virke som veien på deler av strekningen har sunket opp mot 20 cm. Lokalfolk som er avhengig av å kjøre på denne veien daglig er nå svært bekymret og forteller at det har stått opp til 10 cm vann i veibanen. Veien er fundamentert på en skråning av leire og stein som nå har rast ut. Understøttelsen har rast ut og blitt skyllet vekk på grunn av alt vannet. Man ser tydelig sprekker og ras i fundamentet. Befolkningen og yrkessjåfører er redd for å kjøre der, men har ingen annen mulighet. Ikke nok med at de har levd med stadig ras fra oversiden, men nå faller også grunnen ut på undersiden.
Viken fylke har startet reguleringsarbeid for to tuneller, men endelig beslutning om bevilgninger og oppstart uteblir. Innlandet fylke har ingen planer for FV33 før i 2026. Det virker dessverre ikke som fylkene har vilje til samarbeide for å lage en helhetlig utbyggingsplan for veien.
En helhetlig utbygging av RV4 vil løse mange trafikkutfordringer for Innlandet, men på kort og mellomlang sikt vil FV33 fortsatt være den mest økonomiske og miljømessige beste løsningen for tungtransporten.