Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1576 (2021-2022)
Innlevert: 15.03.2022
Sendt: 15.03.2022
Besvart: 22.03.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Kan justisministeren redegjøre for hva øvre kostnadsramme for tomtekjøp til nytt Oslo fengsel er, samt hvordan kostnad til tomtekjøp er blitt vektet i de ulike silingsprosessene?

Begrunnelse

Tomter i Stor-Oslo er kostbart, spesielt store tomter. Flere av de seks alternativene som ble identifisert som mulig ny plassering for Oslo fengsel i det siste tomtesøket, har felles at de er relativt små. I tomtesøket ble det satt en nedre grense på bare 65 mål, slik ministeren tidligere har redegjort for, selv om dette er langt under hva som er anbefalt og vanlig. Den foretrukne løsningen på Bredtvet har på sin side en tomtekostnad på 0 kroner for staten. De første og største silingsrundene, som inkluderte svært mange tomter i Oslo-området, hadde utelatt flere av de største ledige tomtene som er tilgjengelig – selv der hvor disse er offentlig eid. Det kan virke som staten, enten i praksis eller også eksplisitt, har operert med økonomiske grenser eller andre type økonomiske føringer i tomtesøket som kan ha vært til hinder for å finne en best mulig løsning.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Statsbygg har gjennomført to lokaliseringsutredninger for å finne en egnet tomt for et nytt fengsel til erstatning for Oslo fengsel. Det har ikke vært lagt til grunn noen øvre kostnadsramme for tomtekjøp i søk etter tomtealternativer i noen av utredningene. Kostnader for tomteerverv har vært en del av en helhetsvurdering, men ikke eksplisitt vært et kriterium som har utelukket tomtealternativer.
Utvelgelseskriteriene i lokaliseringsutredningen som ble levert i januar 2022, var «tomtestørrelse» og «kjøretid». Utenfor Oslo, ble det lagt til grunn at tomtestørrelse burde være på minst 65 mål, mens noe mindre kunne aksepteres innenfor Oslo. For kjøretid, ble det lagt til grunn at denne ikke burde overstige 45 minutter fra Oslo sentrum.
Silingskriteriene var mer omfattende, og inkluderer forhold som f.eks. tilgjengelighet med offentlig transport, tomtens form (byggbarhet), muligheter for utearealer, skjerming og innsyn, reguleringsrisiko, naturfare og grunnforhold, ervervsrisiko og kostnader ved grunnerverv.
I den samfunnsøkonomiske analysen, som ble gjennomført for de fem mest aktuelle tomtene, var tomtekostnader et element i de økonomiske beregningene. Flere av tomtene som er vurdert i den samfunnsøkonomiske analysen, er i det øvre prissjiktet i silingskriteriet «kostnader ved grunnerverv».