Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Laabak (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1302 (2021-2022)
Innlevert: 17.02.2022
Sendt: 17.02.2022
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart på vegne av: Finansministeren
Besvart: 24.02.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik

Bjørnar Laabak (FrP)

Spørsmål

Bjørnar Laabak (FrP): Kan statsråden forklare hva som skal til for at NAV-utland kan fatte vedtak om endring eller stans i innkreving av bidrag dersom bidragsmottaker forlater det land som vedkommende oppholdt seg og dannet grunnlaget for fastsettelse av barnebidrag, og hvordan bidragsyter skal forholde seg om bidragsmottaker ikke har opplyst om nytt bosted og land?

Begrunnelse

Bidragsytere opplever at de ikke vet hvor bidragsmottaker befinner seg. I så måte medfører det for mange at kontakt og samvær med barn opphører.
Ett eksempel er en bidragspliktig forelder, som har henvendt seg til flere stortingsrepresentanter, som de to siste årene ikke har sett sitt nå 9 år gamle barn. Barnet er født utenfor Norge, bidragspliktige er norsk statsborger og bor i Norge. I denne saken fortelles det at det er dokumentert at politiet forgjeves har søkt etter barnet i ulike land uten å finne barnets bosted.
Det er forståelig at det av bidragsytere stilles spørsmål ved dialogen med NAV-utland dersom det er klart at bidragsmottaker ikke lenger oppholder seg på den «vanlige bustad» i det land bidragsmottaker bodde da barnebidrag ble fastsatt, og at innkreving fortsetter til tross for at bidragsyter ikke lenger kommer i kontakt med barnet.

Hadia Tajik (A)

Svar

Hadia Tajik: Etter innspill fra Barne- og familiedepartementet og Arbeids- og velferdsdirektoratet, forstår jeg spørsmålet fra representanten slik at det gjelder endring eller stans i innkrevingen av et løpende barnebidrag når barnets bostedsadresse i utlandet er ukjent. Innkreving av denne typen krav reguleres av bidragsinnkrevingsloven. Finansdepartementet har ansvar for regelverket for innkreving av slike krav.
Et barnebidrag fastsatt etter barnelova kreves inn etter bidragsinnkrevingslovens bestemmelser. Innkrevingen opphører ikke hvis barnet flytter til et annet land eller hvis barnets adresse er ukjent. Den bidragspliktige kan imidlertid å søke om endring av det fastsatte barnebidraget. En slik søknad behandles av NAV etter bestemmelsene i barnelova og i samsvar med internasjonale konvensjoner. Så lenge det foreligger et gyldig bidragsgrunnlag fortsetter innkrevingen etter bidragsinnkrevingsloven, uavhengig av om barnets bostedsadresse i utlandet er kjent eller ikke. Penger som innkreves, men som ikke kan videresendes til bidragsmottaker, blir stående på en konto hos Skatteetaten.