Bjørnar Laabak (FrP): Vil ministeren trappe opp ombygging/sanering av planoverganger, som befinner seg i tettbygde strøk og benyttes bl.a. som skolevei, uavhengig av realisering av dobbeltspor på Østfoldbanen?
Begrunnelse
Det var ifølge Bane NOR rundt 3 500 planoverganger i Norge i 2013. Av disse er det omtrent 160 på Østfoldbanen, ca. 70 planoverganger på vestre linje og 90 på østre linje.
Ifølge www.banenor.no står det under «Planoverganger på Østfoldbanen» at Jernbaneverkets langsiktige mål er å legge ned alle planoverganger. Det ble satt av 50 millioner til planovergangstiltak i 2013. Det skjer stadige forbedringer, men arbeidet med å legge ned planoverganger vil ta tid.
Jernbaneverket har utarbeidet en handlingsplan for planoverganger “Samlet plan for sikring og sanering av planoverganger.” Målet er å få mest mulig sikkerhet for pengene, og ‘planoverganger uten veisikringsanlegg i daglig bruk’ er hovedprioritet. Dette utgjør på landsbasis omtrent 350 planoverganger, hvorav omtrent 40 ligger på Østfoldbanen. Målet er å få utbedret disse innen de neste 15 årene.
Et eksempel er at det gjennom Fredrikstad befinner seg flere planoverganger. Hannibalveien mellom Lislebyveien og Hjalmar Bjørges Vei, Lisleby sentrum Doktor Opsands vei, Svaneveien og Hans Nielsen Hauges Vei. Felles for disse planovergangene er at de er del av skolevei og har stor daglig trafikk av gående, syklende i tillegg til bil, buss og kollektivtrafikk.
Sist mandag (7/2-22) ble en person påkjørt av toget på en av disse planovergangene.