Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Laabak (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1253 (2021-2022)
Innlevert: 13.02.2022
Sendt: 14.02.2022
Besvart: 21.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bjørnar Laabak (FrP)

Spørsmål

Bjørnar Laabak (FrP): Vil ministeren trappe opp ombygging/sanering av planoverganger, som befinner seg i tettbygde strøk og benyttes bl.a. som skolevei, uavhengig av realisering av dobbeltspor på Østfoldbanen?

Begrunnelse

Det var ifølge Bane NOR rundt 3 500 planoverganger i Norge i 2013. Av disse er det omtrent 160 på Østfoldbanen, ca. 70 planoverganger på vestre linje og 90 på østre linje.
Ifølge www.banenor.no står det under «Planoverganger på Østfoldbanen» at Jernbaneverkets langsiktige mål er å legge ned alle planoverganger. Det ble satt av 50 millioner til planovergangstiltak i 2013. Det skjer stadige forbedringer, men arbeidet med å legge ned planoverganger vil ta tid.
Jernbaneverket har utarbeidet en handlingsplan for planoverganger “Samlet plan for sikring og sanering av planoverganger.” Målet er å få mest mulig sikkerhet for pengene, og ‘planoverganger uten veisikringsanlegg i daglig bruk’ er hovedprioritet. Dette utgjør på landsbasis omtrent 350 planoverganger, hvorav omtrent 40 ligger på Østfoldbanen. Målet er å få utbedret disse innen de neste 15 årene.
Et eksempel er at det gjennom Fredrikstad befinner seg flere planoverganger. Hannibalveien mellom Lislebyveien og Hjalmar Bjørges Vei, Lisleby sentrum Doktor Opsands vei, Svaneveien og Hans Nielsen Hauges Vei. Felles for disse planovergangene er at de er del av skolevei og har stor daglig trafikk av gående, syklende i tillegg til bil, buss og kollektivtrafikk.
Sist mandag (7/2-22) ble en person påkjørt av toget på en av disse planovergangene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er enig i at det er viktig å fokusere på arbeidet med planoverganger. Den 20. desember 2021 gav jeg derfor Jernbanedirektoratet i supplerende tildelingsbrev nr. 10 flere oppdrag relatert til ulike spørsmål om planoverganger. Ett av disse oppdragene innebærer at Bane NOR skal lage en tiltaksplan for fjerning av planoverganger som påvirker kapasiteten i jernbanenettet. Det er fortsatt et antall planoverganger der hastigheten må settes ned av hensyn til sikkerheten, noe som igjen påvirker rutetidene. I arbeidet med tiltaksplan er fokuset på de til sammen 1 688 planovergangene som ligger på strekninger med regulær togtrafikk.
La meg så redegjøre for litt fakta. På 1950-tallet var det om lag 8 600 planoverganger på jernbanen i Norge. I dag er tallet redusert til 3 387, hvorav 1 340 er planoverganger uten veisikringsanlegg som er i drift og som ligger på strekninger med regulær togtrafikk. 692 av disse er i daglig bruk av motorkjøretøy.
348 av dagens planoverganger er med veisikringsanlegg, og ligger på baner med regulær trafikk. De resterende planovergangene, 1 699 i tallet, ligger på baner uten regulær togtrafikk (som Flekkefjordbanen og Østre linje mellom Rakkestad og Sarpsborg), eller er midlertidig ute av drift. For planoverganger som er midlertidig ute av drift er lemmer mellom skinnene fjernet. Det er imidlertid ikke gjort endelige tiltak for sanering.
Som tallene viser: Det er gjort mye for å redusere antallet planoverganger generelt, og sikre planoverganger på strekninger som har regulær togtrafikk spesielt.
Stortingsrepresentanten spør spesifikt om jeg vil trappe opp ombygging/sanering av planoverganger i tettbygde strøk. Som nevnt har jeg allerede gitt oppdrag om dette og vil se nærmere på spørsmålet når jeg mottar grunnlag fra Jdir og Bane NOR. Nedleggelse og ombygging, sistnevnte i betydningen opprettelse av planfri krysning i form av bru eller undergang, er både tid- og ressurskrevende. Det kreves for eksempel reguleringsplan for dette. Bane NOR har i 2021 i stedet hatt et større fokus på planoverganger uten veisikringsanlegg. Dette innebærer en tett dialog med naboer av jernbanen, og det er inngått minnelige avtaler om nedleggelse av ti planoverganger. I tillegg er det sanert planoverganger i forbindelse med vedtatte kommunale reguleringsplaner, og i samarbeidsprosjekter mellom kommuner og Bane NOR.
Det er også viktig å minne om at den som krysser jernbanen har ansvar for å være oppmerksom og passe seg for toget. Det er ikke lov til å bruke planovergangen dersom det ventes et tog. Ulykker på planoverganger fordeler seg ellers jevnt mellom planoverganger med veisikringsanlegg og de uten.
Stortingsrepresentanten er særlig opptatt av Østfoldbanen. Det er i dag 128 planoverganger i drift på Østfoldbanene, 58 ligger på Vestre linje og 70 på Østre linje. Av disse 128 er 34 utstyrt med veisikringsanlegg, 17 på Vestre linje og 17 på Østre linje. Alle planoverganger som ligger på offentlige veier, er utstyrt med veisikringsanlegg. 94 planoverganger uten veisikringsanlegg ligger på strekninger langs Østfoldbanene som er i drift med regulær togtrafikk. 72 av disse er i daglig bruk.
Avslutningsvis vil jeg bekrefte at jeg anser dette området som et viktig område å følge opp og har som nevnt allerede gitt flere oppdrag om temaet.