Skriftlig spørsmål fra Audun Hammer Hovda (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1231 (2021-2022)
Innlevert: 10.02.2022
Sendt: 11.02.2022
Besvart: 21.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Audun Hammer Hovda (SV)

Spørsmål

Audun Hammer Hovda (SV): Hvorfor varsler statsråden utsettelse av byggestart på Ringeriksbanen, stikk i strid med valgløftene til regjeringspartiene?

Begrunnelse

Under valgkampen i 2021 lovet regjeringspartiene byggestart på Ringeriksbanen i 2022. Ringeriksbanen som del av FRE16 er et prosjekt som i lang tid har vært utsatt for gjentatte utsettelser, først fra 2019 til 2021/22, og tilsynelatende nå også til 2024. Disse utsettelsene bidrar til at lokalbefolkningens tillit til det politiske systemet svekkes. Det er også merkelig at prosjektet utsettes ytterligere, all den tid en samlet transportkomite har vært opptatt av rask og effektiv framdrift for prosjektet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Våren 2021 la Solberg-regjeringen frem Meld. St. 20 (2020–2021) Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP). Meldingen ble behandlet i Stortinget i juni i fjor, jf. Innst. 653 S (2020–2021). I forkant av fremleggelsen av NTP la transportvirksomhetene og berørte lokale/regionale aktører ned et omfattende arbeid med grunnlaget for planen. Transportplanen har en avgrenset økonomisk planramme, og midler til de store investeringsprosjektene er fordelt innenfor denne rammen mellom de to seksårsperiodene i planen (2022–2027 og 2028–2033).
Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss (FRE16) er prioritert med om lag 9,0 mrd. 2021-kr og 22,7 mrd. 2021-kr i hhv. første og andre seksårsperiode i transportplanen. I tillegg kommer bompengefinansiering av veien, og om lag 1,1 mrd. kr som er forventet å påløpe etter planperiodens utløp i 2033. Fordelingen av midler mellom de to seksårsperiodene fremgår av Tabell 12.2 i Meld. St. 20 (2020–2021).
Gitt at ressursfordelingen i NTP ligger til grunn, vil oppstart av FRE16 være mulig mot slutten av 2024, eventuelt tidlig i 2025 avhengig av budsjettbehandlingen. Som samferdselsminister er det denne fordelingen jeg i utgangspunktet må forholde meg til. Som nevnt ligger det et omfattende forarbeid til grunn for transportplanen. Hvis jeg skulle ha fremskyndet FRE16, ville dette ha nødvendiggjort ytterligere endringer i planen og antakelig nedprioriteringer av andre viktige tiltak. I lys av fellesprosjektets størrelse, med forventede samlede kostnader på rundt 40 mrd. kr, ville konsekvensene av selv 1-2 års fremskynding av FRE16 sannsynligvis vært svært omfattende (og negative) for den øvrige porteføljen av prosjekter/effektpakker.
Solberg-regjeringen overførte sommeren 2021 FRE16 som et fellesprosjekt til Nye Veier, med formål om å blant annet undersøke mulighetene for kostnadsreduksjoner og nytteøkninger. Selskapet jobber nå med optimaliseringer av prosjektet iht. oppdraget.
Oppstartstidspunktet fordrer både at det prioriteres tilstrekkelige midler til samferdselsformål over de kommende årene i de årlige statsbudsjettene, at prosjektet er ferdig optimalisert, og Stortinget må ha vedtatt en kostnadsramme for utbyggingen.