Bjørnar Laabak (FrP): Vil statsråden jobbe for at inntektssystemet med hensyn til sekundærflytting (flyktninger uten integreringstilskudd), bosatt i annen kommune i fem år, justeres slik at belastningen for kommuner, som opplever stor tilflytting, blir tilstrekkelig kompensert, alternativt sette vilkår for å flytte fra bostedskommune?
Begrunnelse
Flere kommuner i Østfold opplever stor tilflytting av personer og familier som har blitt bosatt i andre kommuner.
Sarpsborg kommunes kommunedirektør har i desember uttalt til Kommunal Rapport at dersom tilstrømmingen fortsetter er kommunen snart i knestående. Hele 600 flyktninger flyttet til Sarpsborg 2020. Kommunen har selv beregnet at dette påførte kommunen nesten 100 millioner i ekstrautgifter innen tjenestene.
I følge Kommunal Rapport har Sarpsborg kommune hatt møter med KDD og IMDI. Statssekretær i KDD svarer at kommunen tar opp en interessant problemstilling, men har ingen mening om hvordan dette kan løses eller hvor stort omfanget er. Statssekretæren har hatt møte med Sarpsborg og Rakkestad kommuner.
Statssekretæren viser til at det er inntektssystemet som skal fange opp spesielle utfordringer, og har oppfordret kommunene til å ta kontakt med inntektssystemutvalget.
Om lag 4.400 flyktninger bodde i Sarpsborg i 2021, rundt 3.000 av disse er bosatt i andre kommuner de første årene. Det uttrykkes at økonomien er nær kollaps.
Andel av befolkningen med flyktningbakgrunn viser nå en rekkefølge 1. Drammen, 2. Sarpsborg, 3. Fredrikstad, 4. Oslo osv.
Fredrikstad kommune har mottatt over fire tusen sekundærflyttere siste årene. Sosialhjelpen øker vesentlig. Eksempel er at det per august 2021 (ifølge kommunens tertialrapport) var det kommet 30 familier med til sammen 92 barn som selv hadde flyttet til uegnede boliger for så å søke egnet bolig og sosialhjelp. Sosialhjelpen i Fredrikstad øker med flere titalls millioner hvert år. Dersom man ser på antall sekundærflyttere siste årene til Fredrikstad vil innbyggertilskuddet for disse ikke engang dekke utbetalingene til det som i dag utbetales til personer med innvandrerbakgrunn
Den «store» økningen av midler til kommunene fra ny regjering dekker så langt jeg kan se knapt økningen i sosialhjelp til sekundærflyktninger for ovennevnte kommuner.
Siden temaene rundt flyktninger er vanskelig å drøfte for lokalpolitikere vil dette fortsette å eskalere i feil retning økonomisk. Dersom det i tillegg viser seg at regjeringen ikke tar dette på alvor med økonomiske tiltak vil vi i løpet av de neste to til tre årene se en krevende situasjon. Det kan tyde på at 2015-2017-bosettingene nå beveger seg fra bostedskommuner.