Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1070 (2021-2022)
Innlevert: 28.01.2022
Sendt: 28.01.2022
Besvart: 04.02.2022 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hvordan vil statsråden og regjeringen sikre didaktisk kvalitet i faget utdanningsvalg, over hele landet og vil statsråden støtte et forslag om krav til kompetanse for å undervise i faget, og utvikling av en fagdidaktikk?

Begrunnelse

Det obligatoriske faget utdanningsvalg skal lære ungdomsskoleelevene å reflektere over viktige avgjørelser i sitt liv, i tillegg til å bevisstgjøre elevene på enkelte menneskets deltakelse i et større fellesskap. Men det rapporteres ulik praksis og ujevn prioritering av faget, og faget ser ikke ut til å nå de unge godt nok. Det kan sees i lys av manglende kompetansekrav til de som underviser og fraværende fagdidaktikk.
Korona-situasjonen har skapt begrensninger når ungdomsskoleelever skal orientere seg mot videregående opplæring, med søknadsfrist 1. mars.. Samtidig vil den enkelte eleven, i forlengelse av Fullføringsreformen, stå overfor en større valgfrihet til i å orientere seg i utdanning og fremtidige yrker. Det er vesentlig at alle elever møter kvalitet i undervisningen og oppfølging uansett hvor i landet eleven bor eller hvilken skole eleven går.
NOU 2016:7 ‘Norge i omstilling - karriereveiledning for individ og samfunn’ viser til at det bør være krav om minst 30 stp. som er relevante for faget, for alle som skal undervise i utdanningsvalg.
Nyere forskning viser at faget utdanningsvalg uten spesifikk didaktikk står i fare for å miste sin egenart, som omhandler refleksive læringsprosesser, både individuelt og kollektivt.
Uten spesifikk didaktikk gi risiko for at eleven ikke får den veiledning og undervisningen de har krav på den trenger for å gjøre selvstendige, gjennomtenkte valg, noe som igjen kan ha konsekvenser for frafall, omvalg og feilvalg i utdanningsløp.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: : Faget utdanningsvalg ble innført av den rødgrønne regjeringa i 2008 som et obligatorisk fag for elevene på ungdomstrinnet i grunnskolen. Elevene skal til sammen ha 110 timer i faget i løpet av de tre årene på ungdomstrinnet. Gjennom fagfornyelsen har også utdanningsvalg fått en ny og oppdatert læreplan som ble tatt i bruk fra og med høsten 2020.
Alle elever skal, uavhengig av hvor de bor i landet, få god undervisning i alle fag. Skolen skal både danne og utdanne elevene slik at de har et godt grunnlag for å gjøre gode valg i livet. Gjennom de verdiene og prinsippene som ligger til grunn for grunnopplæringen, og gjennom de ulike fagene, skal elevene få et godt utgangspunkt for deltakelse på alle områder innen utdanning, arbeids- og samfunnsliv. Faget utdanningsvalg er et viktig bidrag til elevenes læring og utvikling for framtidig deltakelse i arbeidslivet.
Alle som blir ansatt i en undervisningsstilling på ungdomstrinnet, må ha en godkjent lærerutdanning. Jeg vil også understreke at lærerutdanningene skal bygge på opplæringsloven og gjeldende læreplaner for grunnopplæringen. Det er imidlertid riktig som representanten påpeker at ikke alle fag har egne kompetansekrav. På ungdomstrinnet er det ikke egne kompetansekrav til å undervise i fagene utdanningsvalg, valgfag eller arbeidslivsfag.
Utdanningsvalg er et fag som skal bidra til å gjøre elevene i stand til å ta gode utdannings- og yrkesvalg. I den nye læreplanen presiseres at faget skal bidra til at elevene utvikler en trygg identitet og til at de skal kunne ta valg ut fra egne interesser og forutsetninger. I dette faget er det for eksempel mulig å kombinere undervisning på skolen med utprøving og praksis på en arbeidsplass, eller fordypning i fag fra videregående opplæring. Dette er altså et fag som i stor grad kan tilpasses enkelteleven, elevgruppen og de lokale forholdene, og jeg har tillit til at skolene bruker den lærerkompetansen de har på best mulig måte for å få til dette.
Sist utdanningsvalg ble evaluert, var under den rødgrønne regjeringa i 2011. Jeg er enig i at god kvalitet på karriereveiledningen i skolen er viktig. Jeg har derfor gitt Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), som har det faglige ansvaret for karriereveiledning i skolen, to oppdrag i 2022. Disse oppdragene skal bidra til kvalitet i karriereveiledningen i skolen, inkludert i faget utdanningsvalg. Direktoratet har fått i oppdrag å starte arbeidet med å utvikle kompetansestandarder for karriereveiledning i skolen basert på det nasjonale rammeverket. Arbeidet skal være en inkluderende og involverende prosess, som sikrer forankring i skolen. Kompetansestandardene vil omfatte lærere i faget utdanningsvalg. Rammeverket for kvalitet i karriereveiledning skal også brukes i kvalitetsutvikling av karriereveiledning i skolen.
Direktoratet (HK-dir) har også fått i oppdrag å utrede hvordan videreutdanningstilbudet for de som jobber med karriereveiledning og utdannings- og yrkesrådgivning i skolen kan forbedres og videreutvikles, inkludert lærere i faget utdanningsvalg. De har også utviklet et rammeverk for kvalitet i karriereveiledning som skal brukes i kvalitetsutvikling av karriereveiledning i skolen, og de har etablert nettressurser til støtte for lærere som underviser i faget, med oppgaver og artikler som dekker alle kompetansemålene i faget.