Bjørnar Laabak (FrP): Hvilke konkrete tiltak har kommunene, Husbanken og NAV utført for å gi informasjon til lavtlønnede, uføretrygdede, unge uføre, minstepensjonister, aleneboere med lav inntekt, verger med flere for å sikre at disse får informasjon om muligheten til å søke den utvidede og rettighetsbaserte ordningen om bostøtte for januar, februar og mars, og vil ordningen ha tilbakevirkende kraft dersom innbyggere, som ikke har fått informasjon om ordningen, søker etter søknadsfristen?
Begrunnelse
Regjeringen utvider bostøtten slik rundt 50 000 flere kan få bostøtte på grunn av de høye strømprisene. Utvidelsen er midlertidig, og gjelder for utbetalinger i januar, februar og mars 2022. Forutsetningen er at de søker, sier kommunal- og distriktsministeren.
Videre sier ministeren i Stortinget, under behandling av den utvidede ordningen at Husbanken arbeider intenst sammen med kommunene for å spre informasjon til potensielle søkere.
Mange har ikke verge, bistand fra NAV eller særskilt oppfølging fra kommunen de bor i. Det betyr at det er stor sannsynlighet for at mange går glipp av ekstrastøtten. Det er grunn til å stille spørsmål om hvordan det aktivt har blitt informert potensielle søkere.