Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Laabak (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:927 (2021-2022)
Innlevert: 16.01.2022
Sendt: 17.01.2022
Besvart: 24.01.2022 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Bjørnar Laabak (FrP)

Spørsmål

Bjørnar Laabak (FrP): Hvilke konkrete tiltak har kommunene, Husbanken og NAV utført for å gi informasjon til lavtlønnede, uføretrygdede, unge uføre, minstepensjonister, aleneboere med lav inntekt, verger med flere for å sikre at disse får informasjon om muligheten til å søke den utvidede og rettighetsbaserte ordningen om bostøtte for januar, februar og mars, og vil ordningen ha tilbakevirkende kraft dersom innbyggere, som ikke har fått informasjon om ordningen, søker etter søknadsfristen?

Begrunnelse

Regjeringen utvider bostøtten slik rundt 50 000 flere kan få bostøtte på grunn av de høye strømprisene. Utvidelsen er midlertidig, og gjelder for utbetalinger i januar, februar og mars 2022. Forutsetningen er at de søker, sier kommunal- og distriktsministeren.
Videre sier ministeren i Stortinget, under behandling av den utvidede ordningen at Husbanken arbeider intenst sammen med kommunene for å spre informasjon til potensielle søkere.
Mange har ikke verge, bistand fra NAV eller særskilt oppfølging fra kommunen de bor i. Det betyr at det er stor sannsynlighet for at mange går glipp av ekstrastøtten. Det er grunn til å stille spørsmål om hvordan det aktivt har blitt informert potensielle søkere.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Husbanken har gjennomført en rekke tiltak for å nå potensielle søkere, blant annet via NAV og kommunene. Nedenfor følger en oppsummering av arbeidet Husbanken har gjort:

- Informasjon til NAVs kontaktsenter, som har bidratt til å spre informasjon i NAVs kanaler.
- Informasjon via nyhetsbrev til kommunene med oppfordring om å spre Husbankens informasjon til potensielle søkere.
- Informasjon rettet mot publikum øverst på forsiden av husbanken.no.
- Pressemelding via NTB uken før jul. Medieomtale via NTB i romjulen. Medieomtalen av ekstra strømstøtte til bostøttemottakere har vært omfattende både nasjonalt og lokalt.
- E-post til relevante interesseorganisasjoner (som Pensjonistforbundet, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon, Norges Handikapforbund, Leieboerforeningen, mv.) med oppfordring om å bidra til å spre informasjon til aktuelle søkere.
- Annonsering på Facebook, spredning via Twitter, med oppfordring om at folk skal dele med bekjente som kan ha krav på bostøtte.

Tiltakene har hatt målbare effekter på Husbankens hjemmesider. Siste uken i desember hadde Husbanken nær 80 000 besøkende, tilsvarende tall for en gjennomsnittsuke i november var 22 500. Videre ble bruken av bostøttekalkulatoren femdoblet fra november til desember. Husbanken vil videreføre informasjonsarbeidet i perioden ordningen er utvidet.
Husbanken fastsetter søknadsfristen for bostøtte etter forskrift om bostøtte § 9. Søknadsfristen er normalt den 25. i måneden. Søknadsfristen i desember og januar er i midlertidig utvidet til 31. som følge av de ekstraordinære tiltakene. Potensielle søkere som ikke har søkt i desember, kan søke for månedene etter. Husbanken har foreløpig ikke registrert konkrete henvendelser fra kommuner som tilsier at søknadsfristen har vært et problem, eller at det er mange som ønsker å søke etter søknadsfristen.
En søknad som er kommet inn for sent, vil normalt bli avvist, men kan behandles manuelt i Husbanken. Normalt må det foreligge særskilte grunner, som for eksempel sykdom, for at en søknad som kommer inn for sent, skal bli behandlet. Det er fordi disse søknadene må behandles manuelt. Jeg er imidlertid opptatt av at ingen skal gå glipp av bostøtte når strømprisene er såpass høye. Jeg kommer derfor til å be om at Husbanken etterbehandler søknader for perioden desember – februar som normalt blir utbetalt i januar – mars, med siste søknadsfrist 1. april 2022.