Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:909 (2021-2022)
Innlevert: 13.01.2022
Sendt: 14.01.2022
Besvart: 27.01.2022 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Er statsråden enig i innføringen av overtredelsesgebyr til fastleger som forskriver blåresept kan svekke pasienters rettigheter og pålegge den allerede pressede fastlegeordningen en uheldig tilleggsbyrde, og vil hun foreta seg noe for at den trekkes tilbake?

Begrunnelse

Allerede før pandemien har Norge stått i en prekær mangel på fastleger først og fremst fordi arbeidsbyrden er så overveldende at det er vanskelig å rekruttere til disse stillingene. 130 000 mangler fastlege. Nå har fastlegene i to år stått i en pandemi der de har måttet håndtere et stort sykdomstrykk i befolkningen og også måttet vikariere for hverandre ved karantener og sykefravær.
Rødt finner det svært overraskende at helsedirektoratet midt i denne krevende situasjonen velger å innføre en lovendring som vil øke presset ytterligere på denne yrkesgruppen. Fra 1. januar 2022 har Helsedirektoratet gjennom Helfo innført regler som tilsier at leger kan bli personlig økonomisk straffet for forskrivning av medikamenter på blå resept på feilaktig grunnlag. Overtredelsesgebyret kan settes så høyt som 2G, det er nå 212 789 kr.
Det er ingen vinning for den utskrivende behandler å gi blå resept på feilaktig grunnlag. Derimot er det tidskrevende arbeid å etterse at pasienter som fra andre behandlere har fått foreskrevet legemidler på blå resept har fått det på riktig grunnlag. Å fornye resepter skrevet ut av spesialister, leger man vikarierer for, pasienter som ikke har fastlege eller pasientens tidligere fastlege vil dermed bety en personlig økonomisk risiko for den enkelte lege. Dette kan lett føre til at legen heller skriver ut hvit resept og overlater ansvaret for å hente inn refusjon fra Helfo til pasienten; for å spare tid i en presset arbeidssituasjon og for å ikke risikere store bøter.
Rødt er bekymret for at denne ordningen gir et økt og urimelig press på en allerede presset yrkesgruppe, men vi er også urolige for at dette vil svekke helsehjelpen og rettighetene til allerede utsatte pasienter. Rødt har mottatt en rekke henvendelse fra fastleger i denne saken og ser at også legeforeningen deler vår bekymring.

Ingvild Kjerkol (A)

Svar

Ingvild Kjerkol: Innføring av overtredelsesgebyr ble vedtatt av den forrige regjeringen, etter at Riksrevisjonen i 2015 påpekte at det var behov for flere sanksjonsmuligheter mot leger som overtrer blåreseptordningen. Riksrevisjonen mente bl.a. at spennet fra informasjon og veiledning på den ene siden og til tap av retten til å praktisere for folketrygdens regning på den andre siden, var for stor. Videre pekte Riksrevisjonen på at Helsedirektoratet ikke bruker den sistnevnte sanksjonsmuligheten fordi de vurderer at den er uforholdsmessig streng.
Et forslag om overtredelsesgebyr som sanksjonsform og supplement til de eksisterende reaksjonsmidlene ved legers brudd på regelverket ved forskrivning, ble fremlagt i Prop. 62 L (2018-2019) Endringer i apotekloven, legemiddelloven og folketrygdloven (overtredelsesgebyr). Lovforslaget ble enstemmig vedtatt i Stortinget, jf. Innstilling 330 L (2018-2019).
Forskrift om utmåling og betaling av overtredelsesgebyr ble vedtatt av den forrige regjeringen, og regelverket trådte i kraft fra nyttår. Forslag til både lov- og forskriftsbestemmelser har vært sendt på offentlige høringsrunder. Legeforeningen har i tillegg også blitt invitert til å gi innspill til Helsedirektoratets retningslinje for ileggelse og utmåling av overtredelsesgebyr.
Innføring av overtredelsesgebyr endrer ikke ansvarsforholdet til den enkelte lege som forskriver legemidler, medisinsk forbruksmateriell eller næringsmidler på blåresept. Ansvaret for å forskrive blåresept i tråd med regelverket, herunder å sørge for at pasientens rettigheter er ivaretatt, er ikke endret ved innføringen av overtredelsesgebyr. Helfo har hele tiden hatt virkemidler ved feilforskrivning på blåresept. Formålet med gebyret er å øke etterlevelsen av regelverket, og overtredelsesgebyr er ett av flere virkemidler som Helfo kan benytte dersom behandlere rekvirerer legemidler, næringsmidler eller medisinsk forbruksmateriell i strid med regelverket.
Det er ikke noe nytt at vi har sanksjoner mot leger som overtrer eller misbruker blåreseptordningen. Overtredelsesgebyr er innført som et supplement til allerede eksisterende sanksjoner, og kan i noen alvorlige tilfeller benyttes som et alternativ til å frata leger retten til å praktisere for trygdens regning. Gebyret skal normalt ikke brukes som første reaksjon og i de tilfellene der det er tvil om en forskriving kan være brudd på regelverket, er det ikke naturlig å reagere med gebyr. Det er viktig å understreke at det som hovedregel ikke vil være aktuelt å ilegge overtredelsesgebyr før andre mindre inngripende virkemidler har vært forsøkt. Eksempler på det er informasjon om hvordan regelverket skal forstås og pålegg om å endre praksis.
Helfo har ikke en plikt til å ilegge overtredelsesgebyr, men skal gjøre en skjønnsmessig vurdering av om overtredelsesgebyr skal ilegges, tilpasse reaksjonen til den konkrete situasjonen, og velge det reaksjonsmiddelet som fremstår som best egnet i det enkelte tilfellet. Det må foretas en vurdering av om dette er en forholdsmessig reaksjon, eller om det er andre reaksjonsmidler som er mer egnede.
Den øvre rammen for overtredelsesgebyr er forskriftsfestet, jf. forvaltningsloven § 44 annet ledd. Den øvre utmålingsrammen må være tilstrekkelig til å ramme de mest alvorlige overtredelsene, samtidig som det tas hensyn til varierende betalingsevne. Øvre utmålingsramme er satt til to ganger grunnbeløpet (G) for overtredelsesgebyr til behandleren etter folketrygdloven. Utmålingsrammen er basert på en vurdering av tilstøtende regelverk.
Helsedirektoratet har utarbeidet en veileder til forskriften hvor det er inntatt retningslinjer for ileggelse og utmåling av gebyret.
For meg er det viktig å understreke at å styrke fastlegeordningen er en av hovedprioriteringene til regjeringen. Vi skal bygge tillit, ikke skape vanskeligere arbeidsforhold for fastleger i Norge.
Regjeringen skal lojalt følge opp de lover som er vedtatt av Stortinget. Jeg er imidlertid opptatt av at denne ordningen ikke skal gi fastlegene ekstrabelastning, eller skape utrygghet for pasientene. Jeg vil derfor sette i gang en prosess for å endre forskriften og retningslinjene, slik at vi kan skape en trygghet for at ingen leger vil bli ilagt gebyr under normale omstendigheter.
Jeg mener at den øvre utmålingsrammen er for høy og vil foreslå at taket for denne rammen settes ned.
Det er Helfo som skal gjøre en skjønnsmessig vurdering av om overtredelsesgebyr skal ilegges og forholder seg til en «virkemiddelpyramide» som spenner fra informasjon og veiledning på den ene siden til tap av retten til å praktisere for folketrygdens regning og anmeldelse i siste instans. Vedtak om tap av retten til å praktisere for folketrygdens regning får også rettsvirkninger på alle lovens stønadsområder, som f.eks. retten til å skrive legeerklæringer knyttet til blant annet sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. Jeg mener at det bør forskriftsfestes at Helfo ikke skal kunne hoppe over trinn i denne pyramiden med mindre det foreligger særlige grunner.
Jeg viser til at Helsedirektoratets retningslinje for utmåling og betaling av gebyret må revideres i tråd med forskriftsendringene.
Forslag til endringsforskrift og revidert retningslinje vil bli sendt på offentlig høring.