Geir Jørgensen (R): Mener statsråden det er rimelig at bompenger bilistene betaler inn, skal brukes til å dekke statens utgifter ved en rettssak i stedet for å gå til å finansiere kollektiv- og veiprosjekter?
Begrunnelse
IT-systemet AutoPASS Grindgut skulle gi lavere drifts- og administrasjonskostnader for norske bomselskaper. I 2015 valgte imidlertid Statens vegvesen å heve utviklingsavtalen med IBM etter forsinkelser. Vegvesenet valgte deretter å saksøke IBM for inntil 325 millioner kroner. I 2020 falt dommen i Oslo tingrett. Vegvesenet tapte. Vegvesenet ble dømt til å betale IBM totalt 243 millioner kroner i saksomkostninger, erstatning og betaling for utført arbeid.
Vegvesenet valgte å anke denne dommen. Saken er oppe i lagmannsretten i januar-februar 2022.
Av sakspapirene for ankesaken fremgår det at Vegvesenet har tenkt å sende regningen for rettssaken og et eventuelt erstatningsoppgjør videre til bomselskapene, slik E24 omtalte søndag 9. januar. Bomselskapene har én inntektskilde, som i neste omgang betyr at regningen vil havne hos landets bilister og dermed gå på bekostning av finansiering av ulike samferdselsprosjekter.