Skriftlig spørsmål fra Helge Orten (H) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:811 (2021-2022)
Innlevert: 05.01.2022
Sendt: 05.01.2022
Besvart: 13.01.2022 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Helge Orten (H)

Spørsmål

Helge Orten (H): Vil statsråden legge til rette for at kommuner som er slått sammen basert på lovlig fattede vedtak i kommunestyrene i de sammenslåtte kommunene, ikke opplever unødvendige omkamper, men får ro til å utvikle kommunen og tjenestetilbudet til det beste for innbyggerne i den nye kommunen?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen slår Støre-regjeringen fast følgende: "Oppløse tvangssammenslåtte kommuner som sender søknad etter vedtak i kommunestyret innen 1. juli 2022." Jeg antar at med tvangssammenslåtte kommuner menes kommuner som ikke selv har gjort flertallsvedtak i kommunestyret om å slå seg sammen med en eller flere andre kommuner. Om min forståelse er riktig, må det bety at kommuner som har gjort lovlige fattede vedtak om å slå seg sammen med andre, ikke kommer inn under denne definisjonen, og at regjeringen ikke legger opp til at kommuner som frivillig har slått seg sammen skal splittes opp. Som følge av regjeringens reverseringstrang, er det flere som nå ser muligheten til omkamp på lovlig fattede vedtak, for eksempel i min "gamle" kommune Midsund som nå er en del av Molde kommune. Det er svært uheldig da dette er kommuner som kun har virket i kort tid, og som har behov for ro til å gjennomføre kommunesammenslåingen på en best mulig måte for innbyggerne. Stadige omkamper tar oppmerksomheten bort fra det som er kommunenes hovedoppgave.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Regjeringen har lagt opp en prosess for at tvangssammenslåtte kommuner kan deles fra 1. januar 2024, dersom kommunestyrene fatter vedtak om dette. Med "tvangssammenslåtte" kommuner mener regjeringen kommuner som Stortinget i 2017 vedtok å slå sammen, til tross for at ett eller flere av de involverte kommunestyrene hadde fattet vedtak om at de ikke ønsket sammenslåing. Dette gjelder totalt ti kommuner: Indre Østfold, Lillestrøm, Kristiansand, Lindesnes, Sogndal, Ålesund, Ørland, Nærøysund, Hamarøy og Senja kommuner.
Endringer i kommune- og fylkesgrenser er regulert i inndelingsloven. Iht. § 8 kan et kommunestyre søke departementet om å utrede deling av kommunen. Inndelingslovens bestemmelser gjelder for alle kommuner, også for de som nylig er sammenslått. Det vil være opp til det sittende kommunestyret om det skal søkes om endringer i kommunens grenser.
Det har gått kort tid siden de nye kommunene ble etablert, og de to årene har vært preget av krisehåndtering som følge av koronapandemien. Generelt kan det være hensiktsmessig at de nye kommunene som er resultat av frivillige sammenslåinger, har tid og ro til å gjennomføre den påbegynte omstillingen og forsøke å nå de målene som er satt. Det er likevel det enkelte kommunestyret som ut fra sin konkrete situasjon og etter loven må vurdere dette.