Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:711 (2021-2022)
Innlevert: 17.12.2021
Sendt: 17.12.2021
Besvart på vegne av: Kommunal- og distriktsministeren
Besvart: 03.01.2022 av kommunal- og distriktsminister Bjørn Arild Gram

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Statsforvalteren håndtering av plan- og bygningsloven- en trussel for et levende distrikts-Norge. Dispensasjonsinstituttet er i realiteten tilsidesatt av Statsforvalteren i en rigid forståelse av at planen er viktigere enn tiltaket. Vi trenger en nasjonal debatt om dette temaet, og det lokale selvstyret muligheter til å bestemme i egen kommune.
Vil statsråden ta initiativ til at Statsforvalteren endrer sin praksis, og til at vi får en debatt som kan sikre levende distrikter?

Begrunnelse

Undertegnede er bekymret med tanke på at lokalt sjølstyre og at vedtak fattet nært folket blir overprøvd av rigide paragrafryttere langt fra folket.
For noen kommuner som f.eks. Vestvågøy er kommuneplanen revidert de seneste årene, for en del andre er det mange år siden sist.
Ny plan er blitt bedre, men med ca. 3 000 eiendommer, sier det seg selv at alle blir ikke hørt, og langt flere har, der og da, ingen særskilte planer for sin eiendom.
Hva er viktigst i det stor bilde, å følge planen, eller å se til at vi har et fleksibelt rammeverk som også tar tilbørlig hensyn til nye spennende tiltak, som skaper levende bygder og trivelige bo og rekreasjonsmiljøer?
Representanter fra Statsforvalteren fremholdt, i møtet på Vestvågøy i oktober i år, at planen var viktigst, og at det må stilles meget strenge krav for å dispensere fra denne, spesielt når ny plan nettopp var vedtatt.
Planen er et mindre problem i tettsteder og bynære strøk. Der er arealplanen ofte godt gjennomarbeidet, men for mer grissgrendte strøk er det annerledes. Det er her 90 % av dispensasjonssakene kommer fra. I de aller fleste tilfeller gjelder det oppføring av bolighus eller fritidshus, der formålet opprinnelig er LNF område. I Vestvågøy behandles det 3-5 dispensasjonssaker i hvert møte. I 3 av 4 saker innvilger utvalget dispensasjon. Statsforvalteren behandler alle sakene og omgjør de fleste vedtakene.
Det kommunale selvstyret er med andre ord satt under administrasjon av Statsforvalteren og dette kan ikke aksepteres.
Statsforvalteren er ikke entydig og konsekvent. Jordbruksareal omgjort til industri og boliger i sentrale strøk (fortsatt distrikt) skjer i stor grad, med forvalterens samtykke. Statsforvalteren utøver skjønn så det holder, når det føles riktig og saken er stor nok, med utøver formynderskap når det gjelder den «lille mann» og et hus eller en hytte oppå en steinknaus, med jordbruksareal rundt.
Skal vi avfolke bygdene, så gir så gir definitivt Statsforvalteren sitt bidrag.
Det som er beskrevet ovenfor er ikke en beskrivelse fra en av få henvendelser en får rundt Statsforvalterens inngripende i lokalt selvstyre, men en av mange, og dette må stoppes.

Bjørn Arild Gram (Sp)

Svar

Bjørn Arild Gram: Regjeringen er opptatt av å legge til rette for bosetting og verdiskaping i hele landet. Det skal legges til rette for mer boligbygging i områder med liten befolkningstetthet. Kommunene skal få økt handlefrihet når det gjelder hvor i kommunene nye boliger skal kunne bygges. I
arbeidet med å fremme slik lokal utvikling, er plan- og bygningsloven et sentralt verktøy. Etter loven er planmyndigheten lagt til kommunene, og ut fra et planfaglig og lokalpolitisk skjønn er det kommunene selv som avgjør hvordan arealene innenfor kommunegrensen skal
disponeres. I begrunnelsen til spørsmålet er det vist til at det er behov for å utvikle boliger og fritidsboliger i områder avsatt til landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift i kommuneplanene (LNFR-områder). Dette er jeg enig i, og jeg viser til at plan- og bygningsloven gjør det mulig å avsette områder for slik spredt bolig, fritids- og næringsbebyggelse i LNFR-områdene. Det er da ikke nødvendig med dispensasjonsbehandling. Departementet ga i 2020 ut en egen veileder om hvordan kommunene kan legge til rette for slik spredt utbygging. Hensynet til blant annet jordvern, naturmangfold, friluftsliv og krav til infrastruktur, gjør at ikke alle områder egner seg for spredt utbygging. Fordelen med en planavklaring er at det gir forutsigbarhet for involverte parter, samtidig som det kan sikre viktige nasjonale hensyn, som
for eksempel jordvernet. Ellers viser jeg til at endringer i dispensasjonsbestemmelsen i plan- og bygningsloven ble vedtatt i Stortinget ved lov 18. juni 2021 nr. 130. Lovens krav innebærer at dispensasjon kun er en unntaksbestemmelse, og en sikkerhetsventil. Stortinget la til grunn at arealendringer skal skje ved en forenklet eller mer grundig planprosess i kommunen, og ikke gjennom enkeltvise dispensasjoner som vil kunne vanskeliggjøre en helhetlig arealdisponering og samordning av sektorinteresser gjennom arealplaner. Med bakgrunn i Stortingets lovvedtak, kan jeg ikke se at statsforvalteren setter til side dispensasjonsinstituttet. Statsforvalteren er en viktig rettssikkerhetsgarantist når det gjelder kommunale enkeltsaker etter plan- og bygningsloven, og bidrar til å sikre likebehandling og forutsigbarhet for
tiltakshavere, naboer og andre berørte. Statsforvalteren bidrar også til at nasjonale og viktige regionale interesser ikke blir vesentlig tilsidesatt i enkeltvedtak etter plan- og bygningsloven Gjennom styringsdialog og veiledning av statsforvalterembetene arbeider departementet
med å sikre en enhetlig og god praksis for klager fra statsforvalteren som sektormyndighet. Blant annet bør statsforvalteren være varsom med å overprøve beslutninger som hører til det lokalpolitiske skjønnet. Samtidig er det viktig at statsforvalteren ser til at nasjonale og viktige
regionale interesser ikke blir vesentlig tilsidesatt i enkeltsaker.