Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:604 (2021-2022)
Innlevert: 07.12.2021
Sendt: 08.12.2021
Besvart: 13.12.2021 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Hva mener statsråden med «ytringer i randsonen av straffebestemmelsen» og hvilket ulovfestet handlingsrom har politiet i slike tilfeller?

Begrunnelse

Det vises til mitt spørsmål i dokument nr. 15:529 av 29.11.21, samt statsrådens svar på spørsmålet av 02.12.21. Fra statsrådens svar vises det særlig til følgende avsnitt:

«Lovlige ytringer som er beskyttet av ytringsfriheten er i utgangspunktet ikke noe som politiet skal invitere til frivillig samtale på grunnlag av. Men vurderingen kan stilles seg annerledes når det er snakk om visse ytringer i randsonen av straffebestemmelsen, eller hvor det er en utvikling i innholdet i de ytringene som er person fremsetter. Skillet mellom en lovlig og en straffbar ytring er for øvrig ikke alltid så lett å trekke, og beror blant annet på konteksten.»

Det er for det første av interesse å få vite hvilken type lovlige ytringer statsråden anser for å være i «randsonen av straffebestemmelsen». Videre ønsker spørsmålsstiller svar på om statsråden er av den oppfatning at det på dette området er en glidende overgang mellom lovlige og ulovlige ytringer hvor politiet i en «randsone» har et ulovfestet handlingsrom til å reagere overfor den som har fremsatt en ytring i «randsonen», og en avklaring på hvilke ulovfestede virkemidler statsråden mener at politiet da eventuelt kan ta i bruk ved ytringer i «randsonen».
Det vises avslutningsvis til at advokat Jon Wessel-Aas, som i tillegg til å være leder av Advokatforeningen har ytringsfrihet som spesialfelt, er kritisk til den praksisen i politiet som var gjenstand for mitt opprinnelige spørsmål. I artikkel på document.no den 06.12.21 heter det:

«Politiet skal ligge unna lovlige ytringer. Man kan ikke ha bekymringssamtaler med folk som har ytret seg lovlig, for å «forebygge» at de ytrer seg ulovlig i fremtiden, sier advokat og ytringsfrihetsekspert Jon Wessel-Aas til Document. Politiet må reagere når ytringer er straffbare. At man kontrollerer folk, gjennomfører bekymringssamtaler, til tross for at de ikke har uttrykt seg ulovlig, er farlig på ytringsfrihetens område, understreker Wessel-Aas.»

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Med «ytringer i randsonen av straffebestemmelsen» mener jeg ytringer som ligger nært opp mot det straffbare samt ytringer som det ikke umiddelbart er klart om rammes av straffebestemmelsen om hatefulle ytringer. Hvorvidt en ytring kan straffes etter nevnte bestemmelse beror på en konkret vurdering hvor flere momenter spiller inn. Ytringen må blant annet vurderes i lys av konteksten den er fremsatt i. Enkelte ytringer vil klart rammes av bestemmelsen. Andre ytringer er det ikke like lett å avgjøre om faller innenfor rammen av det straffbare.
Politiet har et svært begrenset handlingsrom på delvis ulovfestet grunnlag i slike tilfeller. Som nevnt i mitt svar av 2. desember 2021 på representantens skriftlige spørsmål av 29. november 2021, dok. nr. 15:529 (2021), gir politiloven imidlertid politiet i oppgave å forebygge kriminalitet og opprettholde offentlig orden. Slik forebygging innebærer som nevnt å være i forkant og å arbeide for å hindre at en straffbar handling blir begått. Og som nevnt er kommunikasjon og dialog med publikum viktige verktøy for politiet, og invitasjon til frivillige samtaler er en mulig inngang til dette.
Jeg redegjorde i mitt forrige svar for vernet om ytringer og når en invitasjon til en frivillig samtale likevel kan være et verktøy for politiet. Når formålet er forebygging, må invitasjonen til frivillig samtale nødvendigvis rette seg mot fremtidige handlinger og ytringer, ikke ytringer som allerede er fremsatt. Men allerede fremsatte ytringer, særlig de som er i randsonen av straffebestemmelsen om hatefulle ytringer, kan gi indikasjoner som gir politiet grunnlag til å invitere til en frivillig samtale. Hensikten vil være å forebygge at personen trer over i det straffbare.
Det følger av politiloven at politiet ikke skal ta i bruk sterkere midler uten at svakere midler må antas utilstrekkelige eller uhensiktsmessige, og de midler som anvendes må være nødvendige og stå i forhold til situasjonens alvor, tjenestehandlingens formål og omstendighetene for øvrig. En invitasjon til en frivillig samtale er ikke et inngripende tiltak i seg selv. Det er likevel svært viktig å være bevisst på at en slik henvendelse fra politiet i seg selv kan ha en kjølnende effekt på personens opplevde ytringsfrihet, og det er derfor det skal en del til før politiet kan invitere til slike samtaler på bakgrunn av ytringer. Eventuelle tilbud om frivillige samtaler må fremlegges slik at det oppleves som et tilbud man står fritt til å si nei til, og form og innhold må hensynta dette.