Skriftlig spørsmål fra May Helen Hetland Ervik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:470 (2021-2022)
Innlevert: 25.11.2021
Sendt: 25.11.2021
Besvart: 01.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

May Helen Hetland Ervik (FrP)

Spørsmål

May Helen Hetland Ervik (FrP): Vil samferdselsministeren prioritere byggingen av ny firefelts E39 mellom Lyngdal Vest og Ålgård og samtidig sørge for at det i prosjektet legges inn gode tilførselsveier til Jæren, Egersund og Flekkefjord?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Den statlige kommunedelplanen utarbeidet av Statens vegvesen for E39-strekningen Lyngdal vest - Ålgård, ble vedtatt av Kommunal- og moderniseringsdepartementet den 25. juni 2021. Med vedtaket på kommunedelplanen overføres det videre planarbeidet og ansvaret for utbygging av denne veistrekningen til Nye Veier AS. Nye Veier har nå fått overlevert nødvendig plan- og datamateriale fra Statens vegvesen slik at selskapet kan fortsette planleggingen. Overleveringen av datamaterialet ble gjennomført 15. oktober i år.
Denne siste overføringen markerer at Nye Veier AS har fått overført ansvaret for videre planlegging og utbygging av alle delstrekninger på E39 mellom Kristiansand og Ålgård som skal bygges ut med ny og fremtidsrettet veiinfrastruktur.
Utbygging av ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård er godt i gang. Veistrekningen øst for Mandal planlegges åpnet allerede i år, 2021. Veistrekningen fra Lindesnes grense til Kristiansand planlegges åpnet i 2022. Nye Veier har også engasjert entreprenør som har startet utbygging av ny vei gjennom Lyngdal kommune. På den mellomliggende strekningen fra Mandalselva til Lyngdal pågår det reguleringsarbeid.
Nye Veier AS prioriterer sine utbygginger ut fra samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Selskapet har besluttet utbygging av E39-strekningene Kristiansand til Lyngdal vest og strekningen fra Moi til Ålgård.
Nye Veier AS har i samarbeid med kommunene allerede startet opp reguleringsarbeid på delstrekninger fra Moi til Ålgård med planlagt behandling i kommunene i 2022. Det foreligger lokalpolitisk tilslutning til et finansieringsopplegg med bompenger for den første delstrekningen fra Ålgård og østover.
Nye Veier har gjennom sin statlige finansieringsramme ved bruk av bompenger midler til å gjennomføre utbyggingen av ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Som en del av E39-utbyggingen, sikres gode kryssløsninger og forbindelser til eksisterende veinett. Øvrig oppgradering av det regionale veinettet inngår ikke i E39-utbyggingen.
Utbedringer på annet veinett vil være selvstendige prosjekt som ikke skal gjennomføres eller finansieres som del av E39-utbyggingene.
Et eksempel på dette er en mulig utbedring på rv. 42, ned mot Egersund som Statens vegvesen har ansvar for, hvor spesielt en innkorting mellom Lomeland og Eigestad vil kunne ha positiv netto nytte. Samferdselsdepartementet har bedt om at Statens vegvesen gjennomfører en utredning av tilknytningsveien mot Egersund.
Nye Veier etablerer nødvendige tilførselsveier fra kryss på ny E39 til eksisterende E39 for å få et helhetlig godt fungerende hovedveisystem. Nødvendig lengde på tilførselsveiene og i hvor stor grad disse oppfattes å knytte sammen tettstedene, er avhengig av hvor kryss på ny E39 blir liggende i forhold til dagens hovedveisystem.
Verken i Agder eller Rogaland planlegger Nye Veier tiltak på annet veinett som ikke har en direkte sammenheng med ny E39.