Himanshu Gulati (FrP): Hvordan vil statsråden sikre at private barnehager som har høyere kostnader til pensjon enn hva pensjonspåslaget gir i pensjonstilskudd faktisk får disse kostnadene dekket, og vil statsråden ta initiativ til at private barnehager i kommuner hvor kommunale barnehagers pensjonsutgifter delvis finansieres gjennom premiefond får dekket tilsvarende det de kommunale barnehagene har i faktiske pensjonsutgifter (og ikke bare det rapporterte kostnadsnivået som vil fremstå lavere enn det faktiske nivået dersom kommunen bruker premiefond)?
Begrunnelse
I tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2022 vises det til at private barnehager kan få ekstra tilskudd til sine pensjonskostnader dersom kostnadene overstiger det pensjonspåslaget gir dem i pensjonstilskudd. Private barnehager som har pensjonskostnader som overstiger kommunenes egne pensjonskostnader vil imidlertid ikke kunne få disse dekket gjennom søknadsordningen. Kommunens egne pensjonskostnader danner dermed en øvre grense for hvor mye private barnehager kan få dekket når det gjelder pensjon.
Dersom kommunen i tillegg finansierer deler av sine pensjonskostnader gjennom bruk av premiefond, vil kommunens rapporterte kostnader til pensjon bli lavere, selv om årets pensjonspremie er den samme. Ved å bruke premiefond til dekning av egne pensjonskostnader kan dermed kommunene senke den øvre grensen for hvilket kostnadsnivå på pensjon de er forpliktet å finansiere hos de private barnehagene.
PBL (Private Barnehagers Landsforbund), som organiserer over 2.100 private barnehager i hele Norge, melder om en klar tendens til at stadig flere kommuner benytter seg av premiefond for dekning av pensjonskostnader til ansatte i kommunale barnehager, og på den måten senke den øvre grensen for finansiering.
For eksempel finansierte Oslo kommune i 2019 hele 40 prosent (192 millioner kroner) av sine pensjonskostnader ved å hente penger fra premiefond. Oslo kommune sine finansieringsforpliktelser overfor private barnehager hva angår pensjon falt dermed tilsvarende ettersom det den øvre grensen ble nær halvert fra 2020 til 2021. Premiefondsbruken var av en slik størrelse at Oslo kommunes øvre grense ble lavere enn hva pensjonssjablongen utgjorde i tilskudd.
Det innebærer at samtlige private barnehager i Oslo kommune, som i 2021 opplevde å ha høyere kostnader enn hva pensjonspåslag finansierte, ikke vil få dekket sine pensjonskostnader. Tilsvarende finansieringsgrep, med påfølgende reduserte finansieringsforpliktelser for kommunen, ble gjort i 10-15 andre kommuner i 2021.