Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:378 (2021-2022)
Innlevert: 15.11.2021
Sendt: 16.11.2021
Besvart: 23.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Hva vil statsråden foreta seg for at Ny by ny flyplass i Bodø opprettholder planlagt progresjon med ferdigstillelse i 2027?

Begrunnelse

Prosjektet Ny by ny flyplass i Bodø har blitt fulgt opp av Solberg-regjeringen i NTP. I Solberg-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022 ble det avsatt 200 millioner til Avinors planlegging av arbeidet i tråd med forventet ferdigstillelse i 2027. På grunn av den økonomiske situasjonen i luftfarten etter korona generelt og i Avinor spesielt, har Avinor varslet en mulig forsinkelse av prosjektet på ett år. For å sikre at opprinnelig fremdriftsplan følges, er det avgjørende at Støre-regjeringen utviser et aktivt eierskap. Herunder bør Samferdselsdepartementet som eier vurdere risikoavlastning for Avinors investeringer i Ny by ny flyplass-prosjektet samt andre tiltak som sikrer at forventet ferdigstillelse blir i 2027, ikke 2028. Statsråden bes utvise en aktiv oppfølging av Bodøs viktigste fremtidsprosjekt og sikre at det ikke drar ut i tid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Prosjektet innebærer en flytting av dagens lufthavn. Den nye lufthavna skal finansieres av staten, Avinor AS (Avinor) og et lokalt bidrag. I Prop. 1 S (2021–2022) er det foreslått en kostnadsramme og en finansieringsplan for den nye lufthavna. Det er videre foreslått 200 mill. kr i tilskudd til Avinor til dekking av planlegging av den nye lufthavna. Av Prop. 1 S (2021–2022) følger det også at Avinor mener at Avinors bidrag er satt for høyt, og at Avinor i sin finansieringsplan har satt et tak på selskapets bidrag på 1,797 mrd. kr ut fra selskapets økonomiske situasjon. Det følger også at endelig utbyggingsvedtak for den nye lufthavna skal fattes av Avinor.
Avinor hadde opprinnelig planlagt utlysning av anleggsentrepriser for den nye lufthavna i august 2021. Den 21. september 2021 varslet Avinor Samferdselsdepartementet om at selskapet hadde besluttet å utsette behandlingen av utlysningen til januar 2022, blant annet som følge av uavklart finansieringsløsning og uavklart forhold relatert til statsstøtte. Ifølge Avinor vil dette kunne forsinke ferdigstillelsen med 6–12 måneder i forhold til Avinors opprinnelige framdriftsplan.
Luftfartsnæringen har vært sterkt rammet av pandemien. Dette har også påvirket Avinor og Avinors finansieringsevne. Det er redegjort for Avinors økonomiske situasjon i Prop. 1 S (2021–2022). Jeg har tett dialog med Avinor om den økonomiske utviklingen i selskapet og framdriften i flyttingen av Bodø lufthavn. Jeg vil komme tilbake til Stortinget med disse sakene på en egnet måte.