Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:240 (2021-2022)
Innlevert: 02.11.2021
Sendt: 02.11.2021
Besvart: 03.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Hvilke konsekvenser vil en utredning av Nye Veier AS ha for prosjektet E6 Sørelva-Borkamo i Nordland, og kan statsråden garantere at en slik utredning ikke vil ha konsekvenser for fremdriften i dette veiprosjektet?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil «utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres, med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging». Solberg-regjeringen har etablert selskapet Nye Veier AS som bygger vei raskere og tar ned kostnadene i veiprosjekter slik at det kan bygges enda mer vei for pengene. Nye Veier AS fikk i vår veiprosjektet E6 Sørelva-Borkamo inn i sin portefølje. Dette veiprosjektet er viktig for regionen slik at folk kan ferdes tryggere, og varer enklere og raskere nå sine markeder. Det er viktig at Nye veier AS så raskt som mulig får utbedret de ca. 20 km med smal og svingete vei på nedstigingen fra Saltfjellet mot nord.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til at regjeringen ønsker å utrede nærmere hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres fremover. Bakgrunnen for dette er blant annet at vi har fått en situasjon med stadig flere utbyggere og veieiere i veisektoren, og at dette kan føre til økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging.
Regjeringen vil nå starte arbeidet med å se nærmere på hvordan en utredning skal legges opp. Nye Veier AS er blitt en stor og viktig aktør i vegsektoren de senere årene. Det vil derfor være naturlig at også Nye Veier AS rolle vil være en del av arbeidet med å se på hvordan sektoren skal organiseres fremover.
Når det gjelder den konkrete strekningen E6 Sørelva-Borkamo, vil det som for de andre strekningene som inngår i selskapets portefølje være opp til Nye Veier AS selv å vurdere videre fremdrift og prioritering av prosjektet.