Skriftlig spørsmål fra Sandra Bruflot (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:233 (2021-2022)
Innlevert: 01.11.2021
Sendt: 02.11.2021
Besvart: 08.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sandra Bruflot (H)

Spørsmål

Sandra Bruflot (H): Hvilke konsekvenser vil en utredning av Nye Veier AS ha for Ringeriksbanen og E16 Skaret – Hønefoss, og kan statsråden garantere at en slik utredning ikke vil ha konsekvenser for fremdriften i disse prosjektene?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen slår regjeringen fast at den vil «utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres (…)». Høyre har i regjering opprettet selskapet Nye Veier AS som bygger vei raskere og tar ned kostnadene i veiprosjekter slik at det kan bygges mer vei for pengene. Ringeriksbanen og E16 Skaret – Hønefoss er blant prosjektene i Nye Veiers portefølje. Jernbane nevnes ikke i setningen fra Hurdalsplattformen, men Ringeriksbanen er en del av Nye Veiers portefølje og vil kunne rammes dersom regjeringen skulle velge en annen organisering enn dagens.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til svar på spørsmål som tidligere er stilt om Hurdalsplattformens punkt om å utrede nærmere hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres fremover. Se bl.a. dokument nr. 15:182 (2021–2022) med svar på spørsmål fra Helge Orten (H).
Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 Skaret–Høgkastet–Hønefoss er ikke en del av Nye Veier AS' ordinære veiportefølje. Nye Veier AS arbeider nå videre med mulige optimaliseringer av fellesprosjektet, i tråd med avtalene som ble inngått mellom Samferdselsdepartementet og selskapet i sommer.