Skriftlig spørsmål fra Bård Ludvig Thorheim (H) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:192 (2021-2022)
Innlevert: 29.10.2021
Sendt: 01.11.2021
Besvart: 09.11.2021 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Bård Ludvig Thorheim (H)

Spørsmål

Bård Ludvig Thorheim (H): Innseilingsforholdene og farleden til Værøy er av en slik karakter at den ansees for å være forbundet med høy risiko. En rekke fartøy har grunnstøtt Ifm. innseilingen med den følge at Værøy nå er i ferd med å miste en rekke anløp med helt nødvendig leveranse av råstoff til industrien i kommunen. En av landets største og viktigste fiskerikommuner er havnet i en akutt vanskelig situasjon.
Hva vil samferdselsministeren på kort sikt foreta seg slik at en snarlig utbedring av farleden inn til Værøy kan utbedres?

Begrunnelse

Solberg-regjeringen prioriterte i Nasjonal transportplan Værøy og Røst havn i første periode. I Kystverkets planer viser det seg nå at utbedringen av Værøy havn ikke er tenkt påbegynt før 2026. Nylig grunnstøtte nok et fartøy ved innseilingen til Værøy. Pga. høy risiko for båter og mannskap Ifm. innseilingen til Værøy er næringsliv og kommunen havnet i en akutt vanskelig situasjon. Ved at flere fartøyer nå ser seg nødt til å seile forbi Værøy går øysamfunnet glipp av store mengder råstoff som er basis for det meste av aktiviteten i fiskerikommunen. Store investeringer i nye foredlingsanlegg er satt på vent. Øysamfunnet står for en verdiskapning pr innbygger som ligger helt i landstoppen. Situasjonen tilsier og krever omgående politisk handling, før de praktiske og økonomiske konsekvenser gir varige skader for Værøy. Derfor er det en forventning i kommunen at det tas grep nå og at en oppstartsbevilgning kommer på plass senest i revidert nasjonalbudsjett for 2022. Fiskerihavnene på Værøy, Røst og Ballstad i Lofoten, og Andenes i Vesterålen er grunnsteiner i Nordlands kystsamfunn og verdiskaping. Havneutbyggingene vil styrke sjømatfylket Nordland og bør prioriteres så snart som mulig av regjeringen.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Værøy havn er en viktig havn med et betydelig antall skipsanløp knyttet til fiskeriaktivitet og annen næringsvirksomhet. Det er flere utfordringer med innseilingen til havnen. Prosjektet er av den forrige regjeringen prioritert i Nasjonal transportplan 2022-2033, med oppstart først i 2026. Den samlede investeringsrammen er på 374 mill. kroner.
Ny regjering vil prioritere kysten, blant annet ved å ruste opp havner og farleder. Jeg deler synet på at prosjektet bør realiseres så raskt som mulig. Det er imidlertid ikke manglende prioritering som gjør at prosjektet ikke kan igangsettes nå. Prosjektet er tidlig i planleggingsfasen, og det gjenstår et stort utredningsarbeid som må på plass før utbyggingsstart. Blant annet må det gjennomføres stedlige undersøkelser, analyser, beregninger og prosjektering. I tillegg gjenstår ferdigstilling av reguleringsplan og innhenting av nødvendige tillatelser fra miljømyndighetene. Dette er ressurs- og tidkrevende prosesser.
Den forrige regjeringen bygde ned planleggingskapasiteten i Kystverket, og skal utfordringene med innseilingen til Værøy havn løses, er vi avhengige av at tiltakene er gode, og da må utredningsarbeidet gjøres. Kystverket vil arbeide videre med å optimalisere prosjektet, for å sikre at det kan realiseres så raskt som mulig og til en lavest mulig kostnad. Når prosjektet innseiling Værøy havn er utredet tilstrekkelig slik at det er klart for å igangsettes, vil jeg komme tilbake til oppfølgingen i de årlige budsjettprosessene. Det er gledelig hvis Høyre nå vil støtte en større satsing på kyst og havn.