Heidi Nordby Lunde (H): Vurderer regjeringen og statsråden å bryte forpliktelsene fra avtalen i OECD/G20-forumet «Inclusive Framework» om internasjonal skattlegging av store flernasjonale selskaper?
Begrunnelse
For å sikre rettferdige konkurransevilkår for norske bedrifter i Norge, har regjeringen Solberg arbeidet aktivt for å begrense mulighetene til overskuddsflytting og skatteplanlegging, og for et internasjonalt skattesystem bedre tilpasset en globalisert og digitalisert økonomi. Norge kan ikke stå alene om dette, og derfor måtte nye internasjonale løsninger til.
Etter flere års arbeid vedtok OECD/G20-forumet «Inclusive Framework» (IF) den 9. oktober 2021 en avtale om internasjonal skattlegging av store flernasjonale selskaper. Dette er en historisk avtale, og 136 av 140 medlemsland slutter seg til avtalen, deriblant Norge.
Avtalen består av to hovedelementer. Det første innebærer at en del av overskuddet i særlig lønnsomme og store virksomheter blir skattlagt i det landet de har salgsinntekter, selv om ikke selskapene er fysisk til stede i det landet. Det andre hovedelementet er etablering av et gulv for skattekonkurranse mellom land, ved å sikre at overskudd blir skattlagt med minst 15 prosent uansett hvordan selskapet innretter seg for å styre inntekten mellom ulike skattejurisdiksjoner.
En forutsetning for avtalen er at landene skal avvikle eller stanse planer om innføring av ensidige skattetiltak. Det gjelder eksempelvis skatt på digital virksomhet. Forpliktelsen er formulert som følger:
«The Multilateral Convention (MLC) will require all parties to remove all Digital Services Taxes and other relevant similar measures with respect to all companies, and to commit not to introduce such measures in the future.»
Dette er blant annet for å unngå utilsiktet skattekonkurranse mellom landene, som vil undergrave det viktige arbeidet for et felles forpliktende rammeverk.
I Hurdalsplattformen fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet står det imidlertid at regjeringen vil:
• Utrede en egen omsetningsavgift på digital virksomhet og omvendt kreditfradrag for å bekjempe overskuddsflytting i multinasjonale selskap.
• Utrede hvordan digitale tjenester kan skattlegges i landet der tjenesten leveres, og ikke i opphavslandet til selskapet som leverer tjenesten.
Gitt enigheten i Inclusive Framework er det uklart hva Regjeringens intensjon med disse punktene er, ettersom de synes å gå imot avtalens intensjon og forpliktelser.